قدرت خرید مردم برای گوشت پایین آمده؛ تقاضا برای خرید سویا بالا رفته
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: در میان اقلام اساسی نیز با توجه به کاهش قدرت خرید، تقاضا برای اقلام اساسی ارزانقیمت افزایش پیدا کرده است، به طور مثال وقتی قدرت خرید مردم برای گوشت پایین آمده و در مقابل تقاضا برای سویا بالا رفته تا جایگزین گوشت باشد.
اعتمادآنلاین، رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش قدرت خرید مواد غذایی مردم گفت و توضیح داد: در عرضه انواع کالا در بازار مواد غذایی مشکلی وجود ندارد، انواع کالاها توزیع میشود و در دسترس است، اما قدرت خرید مردم در پی تورم و گرانی کالاها پایین آمده و این موضوع بازار را راکد کرده است.
وی افزود: هزینههای تولید بالا رفته و این به گرانی محصولات نهایی انجامیده، در حالی که درآمد مردم به اندازه هزینههای تولید افزایش نداشته است، در نتیجه تقاضا برای مواد غذایی به سمت و سوی کالاهای اساسی سوق پیدا کرده و از تنقلات فاصله گرفته است.
کنگری تصریح کرد: در میان اقلام اساسی نیز با توجه به کاهش قدرت خرید، تقاضا برای اقلام اساسی ارزانقیمت افزایش پیدا کرده است، به طور مثال وقتی قدرت خرید مردم برای گوشت پایین آمده و در مقابل تقاضا برای سویا بالا رفته تا جایگزین گوشت باشد. همچنین تقاضا برای انواع نوشیدنیها و تنقلات مانند کیک، کلوچه و مانند اینها کم شده است.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: همه مشکلات امروز بازار مواد غذایی از کمبود تقاضا ناشی شده، در عرضه مشکلی نیست. قیمتها در ثبات است و نوسان خاصی در نرخ انواع کالا در امسال مشاهده نشده است.
کنگری در ادامه از کاهش قیمت دو مورد از کالاهای اساسی در گروه مواد غذایی خبر داد و گفت: روغن و برنج در امسال کاهش قیمت داشته است. برنج ایرانی امسال ۳۵ تا ۴۰ درصد ارزانتر از پارسال شده، این کاهش تقاضا هم در پی مازاد عرضه اتفاق افتاده، اما با وجود کاهش قیمت برنج بازار آن همچنان راکد است و برای برنج ارزانقیمت هم تقاضای چشمگیری وجود ندارد.
وی افزود: روغن نیز در امسال کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است. با این حال بازار روغن هم مانند برنج به دلیل نبود تقاضا در برابر عرضه از تعادل برخوردار ندارد.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: در پی کاهش تقاضای داخلی تولیدکنندگان به عرضه کالا در بازارهای خارجی و صادرات میاندیشند.