تنها نکته منفی در مورد جت فاکسبَت این است که مانورپذیری چندانی ندارد و برای موثر ماندن نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد و هر ۱۵۰ ساعت پرواز نیاز به تعویض موتور داشت.
کمتر پیش میآید که دو جنگنده مشهور شرقی و غربی در آسمان رو در رو شوند و نبردی واقعی میانشان شکل بگیرد، اما این اتفاق در جریان عملیات «طوفان صحرا» روی داد.
به گزارش خبرآنلاین، اف ۱۸ سوپرهورنت از مهمترین پرندههای ارتش آمریکا است پرندهای که در جریان عملیات طوفان صحرا در یک نبرد هوایی رو در رو (داگفایت) از پس حریف روسی خود میگ ۲۵ بر نیامد.
میگ ۲۵ از جنگندههای در اختیار ارتش صدام بود که در جریان عملیات طوفان صحرا با پرندههای غربی مقابله میکردند. البته آنها شانس چندانی در این نبرد نداشتند، اما در یک داگفایت میگ ۲۵ بر اف ۱۸ آمریکایی غلبه کرد.
در این نبرد هوایی زهیر داوود خلبان عراقی بود که اسکات اسپایکر خلبان اف ۱۸ آمریکایی را شکست داد.
میگ ۲۵ سریعترین جنگنده عملیاتی جهان است که توانایی رسیدن به سرعت ۳ برابر سرعت صوت را دارد. این پرنده با نام مستعار فاکسبت در جریان عملیات طوفان صحرا بزرگترین چالش رو به روی آمریکایی برای رسیدن به برتری هوایی کامل بود.
میگ-۲۵ در اصل برای رهگیری بمبافکن بی-۷۰ آمریکاییها ساخته شد که قادر به پرواز با سرعت ۳ ماخ بود. با این وجود بی-۷۰ هیچگاه تکمیل نشد و در اختیار ارتش آمریکا قرار نگرفت، اما میگ-۲۵ به عنوان یک رهگیر دوربرد با سرعت فوقالعاده به خدمت ارتش شوروی درآمد.
این هواپیما در درجه اول برای پرواز با حداکثر سرعت و بالاترین حد ممکن طراحی شده بود. سرعت آن واقعاً چشمگیر است، اما حداکثر ارتفاع ۶۷ هزار فوتی آن نیز نباید نادیده گرفته شود. سرعت خارقالعاده در کنار این ویژگی به میگ ۲۵ برتری خاصی نسبت به سایر مبارزان میدهد.
تنها نکته منفی در مورد جت فاکسبَت این است که مانورپذیری چندانی ندارد و برای موثر ماندن نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد و هر ۱۵۰ ساعت پرواز نیاز به تعویض موتور داشت. این جت با ظهور MiG-۳۱ کنار گذاشته شد. میگ ۳۱ با اینکه در مقایسه با میگ ۲۵ کندتر به حساب میآمد، اما دارای فناوری پیشرفتهتر و قابلیت مانور بهتری نسبت به نسل قبلی خود بود.