از مجموع ۷۳ هزار محتوای تولید شده درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، ۲۸ هزار و پانصد محتوا مستقیما به حضور ترامپ در انتخابات پیشرو میپردازد.
بر اساس دادههای لایفوب، انتخابات آمریکا بار دیگر در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین دغدغههای کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) است.
به گزارش جماران، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در روزهای اخیر توانست در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر به پیروزی برسد، آمارها نشان میدهد روند تولید محتوا درباره او در توییتر فارسی رو به افزایش بوده و حضور او در انتخابات آمریکا بار دیگر در حال تبدیل شدن به یکی از دغدغههای مهم کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی ایکس است.
بر اساس دادههای استخراج شده توسط لایفوب، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۷۳ هزار محتوا به زبان فارسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این شبکه اجتماعی منتشر شده و احتمالا روند افزایشی تولید این محتواها درباره انتخابات ادامه داشته باشد. این دادهها نشان میدهد تعداد محتوای تولید شده در خصوص انتخابات آمریکا از کمتر از ۶ هزار محتوا در پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ به نزدیک ۱۳ هزار محتوا در طول دی ماه ۱۴۰۲ رسیده است.
از مجموع ۷۳ هزار محتوای تولید شده درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، ۲۸ هزار و پانصد محتوا مستقیما به حضور ترامپ در انتخابات پیشرو میپردازد.
در طول رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا، شناخت زیادی از ترامپ وجود نداشت و اطمینان خاطر نسبی بسیاری از افراد به پیروزی هیلاری کلینتون، رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری باعث شده بود محتوای تولید شده درباره ترامپ محدود باشد. مجموع محتواهای فارسی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در آبان ۱۳۹۵ (نوامبر ۲۰۱۶) ۲۴ هزار محتوا بود. با آغاز دوره ریاست جمهوری و اعمال برخی سیاستها که مستقیما زندگی مردم ایران را تحت تأثیر قرار میداد، شرایط تغییر کرد.
از تابستان ۱۳۹۶ که زمزمهها پیرامون احتمال خروج ایالات متحده از برجام شدت گرفت، تولید محتوای فارسی در توییتر درباره این سیاستمدار آمریکایی افزایش پیدا کرد. در بهار ۹۷ (زمان خروج رسمی آمریکا از برجام) این تعداد، به بیش از ۴۰۰ هزار محتوا رسید و در زمستان ۹۸ (همزمان با ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده) تعداد محتواهای فارسی مرتبط با ترامپ در توییتر رکورد بیسابقه بیش از ۷۵۰ هزار محتوا را به ثبت رساند.
در انتخابات ۲۰۲۰ وضعیت نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ کاملا متفاوت بود. حالا همه ترامپ را میشناختند و میدانستند حضور دوباره او در کاخ سفید دقیقا به چه معناست و ایالات متحده نسبت به چالشهای مختلف پیش روی خود در جهان به ویژه مسأله ایران چه رویکردی خواهد داشت. همین مسأله موجب شد گفتگوها درباره ترامپ به بالاترین حد از زمان شناخته شدن او به عنوان یک چهره سیاسی برسد. بر اساس آمارهای استخراج شده، در پاییز ۱۳۹۹، مجموعا بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار محتوای فارسی درباره رئیس جمهور وقت آمریکا در توییتر منتشر شد.
تغییر دیگری که از زمان انتخابات سال ۲۰۱۶ تا انتخابات سال ۲۰۲۰ حاصل شد، تغییر جهتگیری کاربران فارسیزبان توییتر به دونالد ترامپ بود. در سال ۲۰۱۶ از حدود ۲۴ هزار محتوای فارسی مربوط به ترامپ ۸ درصد در حمایت از او و ۱۴ درصد در انتقاد از او مطرح شده بود، اما اما در سال ۲۰۲۰ تعداد محتواهای مثبت مربوط به ترامپ ۲۴ درصد بود و تعداد محتوای منفی از ۱۲ درصد فراتر نرفت.
برای کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ترامپ فقط پرهیاهوترین سیاستمدار در آمریکا به حساب نمیآید. او جنجالیترین سیاستمدار در کل جهان است. در فاصله سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار محتوای فارسی درباره ترامپ در توییتر منتشر شده که با آمارهای مربوط به باقی سیاستمداران در جهان فاصلهای چشمگیر دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با ۱.۵ میلیون محتوا در این بازه زمانی در جایگاه دوم است، نتانیاهو با ۱.۳ میلیون محتوا در جایگاه سوم قرار گرفته و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، جاستین ترودو نخستوزیر کانادا و آنگلا مرکل صدر اعظم پیشین آلمان در جایگاههای بعدی قرار دارند.