bato-adv
bato-adv

حکم تخلیه مستاجر چه وقتی برای صاحبخانه عاصی صادر می‌شود؟

حکم تخلیه مستاجر چه وقتی برای صاحبخانه عاصی صادر می‌شود؟
حکم تخلیه مستاجر از مسیر تنظیم دادخواست رسمی می‌گذرد و مستاجر بعد دریافت ابلاغیه نهایتا ۲۰ روز مهلت دارد
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

فرارو- حکم تخلیه مستاجر از مسیر قانونی طی می‌شود و هیچ موجری اجازه ندارد با زور و تهدید و قلدربازی مستاجر را از ملک خارج کند.

به گزارش فرارو؛ حکم تخلیه مستاجر از قوانین فراموش‌شده بین موجر و مستاجر پیروی می‌کند. مالک با ارائه مدارک و اسناد پیش‌پاافتاده می‌تواند با اثبات تخطی مستاجر به مراجع قضایی مراجعه کند. از آنجا به بعد با صحت‌سنجی ادعای مالک کار جلو می‌رود و مستاجر نهایتا ۲۰ روز برای تخلیه ملک فرصت خواهد داشت.

حکم تخلیه مستاجر طبق کدام قانون صادر می‌شود؟

حکم تخلیه مستاجر از قوانین بین موجر و مستاجر تابعیت می‌کند. قانونی که یکبار در سال‌های قبل انقلاب تصویب شد و یکبار دیگر اواسط دهه ۷۰، مرحله بازنویسی را پشت‌سر گذاشت.

حکم تخلیه مستاجر به این ترتیب از قوانینی تحت‌عنوان و سرفصل‌های موسوم به قید مدت اجاره و قید انقضای مدت اجاره و ... استنباط می‌شود. نهایتا طبق همین قوانین چیزی به‌اسم حکم تخلیه مستاجر به‌وجود می‌آید و موجر یا به‌قول معروف صاحبخانه می‌تواند برای دریافت حکم تخلیه اقدام کند. چطوری؟

حکم تخلیه مستاجر در چه صورت صادر می‌شود؟

نحوه دریافت حکم تخلیه مستاجر از مجرای قانونی می‌گذرد و کسی نمی‌تواند به‌شکل شخصی برای تخلیه ملک دست به کار شود. یکی از مهمترین قدم‌های اولیه برای دریافت حکم تخلیه مستاجر، تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات قضایی محسوب می‌شود. فراموش نکنید بعد همه مراحل اداری و مرسوم پیرامون دریافت حکم تخلیه مستاجر، نهایتا اقدامات لازم طبق قانونی که درباره آن صحبت کردیم، به‌دست نیروی اجرای احکام انجام خواهد شد.

موجر و مستاجر باید به همه مفاد و موضوعات قید‌شده در قرارداد پایبند باشند؛ چون قانون، طرفین قرارداد را ملزم به اجرای تعهدات امضا‌شده می‌داند. وگرنه صاحب ملک یا به‌اصطلاح دقیق‌تر موجر، می‌تواند با ارائه اسناد و مدارک محکمه‌پسند اصطلاحا برای بلند کردن مستاجر اقدام کند.

حکم تخلیه مستاجر به چه مدارکی نیاز دارد؟

حکم تخلیه مستاجر به مدارک و اسناد زیادی احتیاج ندارد و قرار نیست کار به استشهاد محلی و این حرف‌ها کشیده شود.

دریافت حکم تخلیه مستاجر با همان اجاره‌نامه و ارائه مدارک شناسایی امکان‌پذیر است. از این جا به‌بعد مراجع قضایی با بررسی مفاد قرارداد به صحت‌سنجی ادعای موجر می‌پردازند. مثلا در قوانین آمده پس از انقضای مدت اجاره بنا در صورتی که موجر مبلغی بعنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه و یا به‌قول معروف پول پیشی دست مالک دارد، دریافت حکم تخلیه مستاجر مشروط به بازگشت ودیعه است. پس تا زمانی که صاحب ملک، رقم ودیعه را به مستاجر پس نداده، هیچ قانون و تبصره‌ای از موجر دفاع نمی‌کند و جای نگرانی برای مستاجر وجود نخواهد داشت.

تخلیه مستاجر بعد دریافت حکم چقدر طول می‌کشد؟

تخلیه مستاجر بعد ابلاغ صاحبخانه، فقط سه روز به مستاجر مهلت می‌دهد. حالا اگر بر فرض مستاجر بعد اتمام مدت قرارداد، توجهی به گوشزد‌های صاحبخانه نداشته باشد، مالک به همراه مدارک لازم امکان مراجه به مراجع قانونی را پیدا می‌کند.

تخلیه مستاجر از اینجا به بعد به دو شکل مرسوم انجام می‌شود. روش اول دستور تخلیه از سوی مالک است و روش دوم دریافت یا همان اخذ حکم تخلیه مستاجر به‌حساب می‌آید.

تخلیه مستاجر البته از زمان اخذ حکم تخلیه، شرایط جدیدی پیدا می‌کند. بعد بررسی‌های لازم در این مرحله و تجزیه و تحلیل دادخواست، مرجع قضایی ۲۰ روز به مستاجر فرصت می‌دهند تا خانه، مغازه و ... را خالی کند. این وسط ۱۰ روز فرصت اعتراض برای مستاجر وجود دارد و اگر توافقی صورت نگیرد، ملک به‌صورت جبری و با حضور مأموران کلانتری تخلیه می‌شود.

برچسب ها: حکم تخلیه
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین