علت گرد و کوچک بودن و به طور کلی شکل و اندازه پنجره هواپیما، اختلاف فشار میان داخل و بیرون کابین است. اگر پنجره بزرگتر باشد، میزان فشار واردشده افزایش یافته و احتمال خطر بالاتر میرود.
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پنجره تمامی هواپیماها کوچک است؟ اگر هواپیما به هر دلیلی نمیتواند پنجره بزرگی داشته باشد، پس چگونه پنجره اتاقک خلبان بزرگ است؟
به گزارش روزیاتو، علت گرد و کوچک بودن و به طور کلی شکل و اندازه پنجره هواپیما، اختلاف فشار میان داخل و بیرون کابین است. اگر پنجره بزرگتر باشد، میزان فشار واردشده افزایش یافته و احتمال خطر بالاتر میرود.
از آنجایی که شیشه هواپیما از سه لایه مخصوص تشکیل میشود و بزرگتر شدن آن هزینه بیشتری در پی دارد، از نظر هزینه هم بهتر است که سایز پنجرهها کوچکتر باشد.
از دیگر دلایلی که پنجره هواپیما کوچک ساخته میشود، این است که در کنار هر ردیف حداقل یک پنجره قرار داشته باشد. اما چرا شکل پنجره هواپیما را تغییر نمیدهند؟
پس از سقوط دو هواپیما در دهه ۵۰ میلادی، کارشناسان پس از انجام بررسیهای زیاد متوجه شدند که علت این سقوطها شکستن پنجرهها بوده است.
پنجرههای این دو هواپیمای سقوطکرده به شکل مربع بودند و با توجه به این که فشار بیرون هواپیما بسیار بیشتر از فشار داخل کابین است، فشار در قسمتهای زاویهدار شیشه جمع شده و به سرعت باعث شکستن آنها خواهد شد.
البته، به زودی شاهد پنجرههای بزرگ تری در هواپیماهای لوکس خواهیم بود که پس از آن باید منتظر باشیم که به هواپیماهای عادی هم راه پیدا کنند.
اما همچنان این امکان وجود ندارد که پنجرههای هواپیما زاویهدار باشند. مگر این که طراحان و کارشناسان فکری برای حل این مسئله هم بکنند.
اگر تا به حال روی صندلیهای کنار پنجره یک هواپیما نشسته باشید، متوجه سوراخهای ریز روی پنجره شده اید.
همانطور که ذکر شد، فشار هوا در خارج از هواپیما بسیار زیاد بوده و برعکس، فشار هوا در داخل کابین بسیار کم است. این اختلاف فشار، از نظر فیزیکی فشار زیادی به پنجرههای هواپیما وارد میکند. البته ساختار هواپیما به گونهای طراحی شده که فشار هوای داخل کابین را تنظیم کند.
سوراخهای روی پنجره، باعث تعادل فشار هوا شده و از له شدن هواپیما و خرد شدن شیشهها جلوگیری میکنند. همچنین این سوراخها رطوبت را از شکاف آزاد کرده و از یخ زدگی و مه گرفتگی شیشه جلوگیری میکنند.
سرعت زیاد و ارتفاع هواپیما باعث میشود که فشار بسیار زیادی به بدنه و همچنین شیشههای یک هواپیما وارد شود.
پس منطقی است که شیشههای هواپیما از جنسی مقاومتر و متفاوت با بقیه شیشهها ساخته شوند.
در جواب به این سوال که آیا شیشه هواپیما میتواند بشکند یا خیر، باید گفت بله، امکانش هست و شاید چند بار هم اتفاق افتاده، اما احتمال بسیار کمی دارد.
با شکستن شیشه هواپیما:
هوا به سرعت وارد کابین میشود.
باعث شکستن بقیه شیشهها میشود.
باعث شکستن قسمتهای مختلف کابین میشود.
تنفس و شنیدن را به شدت سخت میکند.
تعادل هواپیما را کامل برهم میزند.
باعث سخت شدن کنترل هواپیما میشود.
شیشههایی که در کابین مسافرها میبینید، معمولاً از دو لایه به همراه یک لایه برای جذب نور خورشید ساخته میشوند.
اما جنس شیشههای کابین خلبان متفاوت است و بسیار مقاومتر ساخته میشود. چراکه فشار بسیار بیشتری را تحمل میکند و اصلاً نباید بشکند. برخی از موادی که در ساخت شیشه کابین خلبان استفاده میشوند، عبارتاند از:
پلاستیک
کربن
شیشه
آکریلیک
اندازه پنجره تمامی هواپیماها بسیار کوچک است، البته تفاوت جزئی در سایز آنها وجود دارد. اما به تازگی پنجرههایی توسط شرکت بوئینگ ساخته شده که حدود ۴.۵ فوت (۱۳۷ سانتی متر) است و تاکنون تنها روی جتهای این شرکت نصب شده است.