نبرد برای برتری هوایی از روز آغاز جنگ کره آغاز شد و تنها سه سال بعد با آتش بس به پایان رسید. هنگامی که شوک تهاجم کره شمالی از بین رفت، طولی نکشید که نیروی هوایی ایالات متحده با کمک سایر نیروهای هوایی ملل متحد، برای نابودی نیروی هوایی کره شمالی وارد عمل شود.
F-۸۶ Saber اولین جنگنده با بال زاویه دار بود که برای نیروی هوایی ایالات متحده به آسمان رفت. این جنگنده توسط کمپانی North American ساخته شده و به نماد نبرد هوایی در جنگ کره تبدیل شد.
به گزارش روزیاتو، نبرد برای برتری هوایی از روز آغاز جنگ کره آغاز شد و تنها سه سال بعد با آتش بس به پایان رسید. هنگامی که شوک تهاجم کره شمالی از بین رفت، طولی نکشید که نیروی هوایی ایالات متحده با کمک سایر نیروهای هوایی ملل متحد، برای نابودی نیروی هوایی کره شمالی وارد عمل شود.
معرفی MiG-۱۵ در نوامبر ۱۹۵۰ و ورود آن به جنگ کره، که اغلب توسط خلبانان شوروی به پرواز در میآمد، اوضاع را به طور قابل توجهی تغییر داد. برای مابقی جنگ کره – نبردهای شدید هوایی تقریباً هر روزه انجام میشد. با وجود برتری عددی قطعی در هواپیماهای جنگنده جت، نیروهای هوایی کمونیست کره شمالی، چین و اتحاد جماهیر شوروی هرگز نتوانستند برتری هوایی به دست آورند.
این دستاوردی بود که گواهی بر مهارت و آموزش خلبانان ملل متحد به شمار میرود. خلبانان جنگنده کهنه کار نیروی هوایی ایالات متحده بسیار ماهر و به خوبی آموزش دیده بودند. ترکیب مهارتهای بالای این هوانوردان کارکشته با فناوری به سرعت در حال پیشرفتی که F-۸۶ به طور مداوم با آن بروز میشد به ائتلاف متفقین اجازه داد تا از امواج مداوم حملات هوایی کمونیستها جلوگیری کنند.
طلوع عصر جت همزمان با دوران شکوفایی جاسوسی جنگ سرد در تاریخ آغاز شد
تسلیحات: شش مسلسل کالیبر ۰.۵۰
موتور: یک موتور General Electric J۴۷ با قدرت ۵،۲۰۰ پوند پیشرانه
حداکثر سرعت: ۱،۱۰۲ کیلومتر بر ساعت
برد: ۱،۹۳۰ کیلومتر
سقف پروازی: ۴۹،۰۰۰ فوت
عرض: ۱۱.۳ متر
طول: ۱۱.۴ متر
ارتفاع: ۴.۳ متر
وزن: ۶،۲۵۵ کیلوگرم در حال بارگیری کامل
تسلیحات: دو توپ ۲۳ میلیمتری و یک توپ ۳۷ میلیمتری به اضافه راکتها یا بمبهایی به وزن کل ۹۰۰ کیلوگرم
موتور: موتور Klimov VK-۱ با قدرت پیشرانه ۹،۰۰۰ پوند (توسعه یافته از روی موتور Rolls-Royce “Nene” ساخت بریتانیا)
حداکثر سرعت: ۱،۰۷۸ کیلومتر بر ساعت
برد: ۸۰۰ کیلومتر
سقف پروازی: ۵۱،۰۰۰ فوت
عرض: ۱۰ متر
طول: ۱۰ متر
ارتفاع: ۳.۳ متر
وزن: حداکثر ۵،۱۱۲ کیلوگرم
اولین جنگنده سابر از دست رفته از نوع F-۸۶A بود که به دلیل آسیب ناشی از درگیری با میگ-۱۵های شوروی مجبور به فرود در آب شد. خلبان توسط نیروی دریایی ایالات متحده نجات یافت، اما پس از یک نبرد هوایی ۳ ساعته که منجر به از دست دادن ۷ فروند میگ-۱۵ شد، تلاش مشترک چین و شوروی باعث شد که آنها بتوانند این جنگنده را از آب خارج کرده و برای بررسی به مسکو منتقل کنند.
دومین سابر که به دست شوروی افتاد از نوع F-۸۶E بود که به دلیل آسیب در نبرد، مجبور به فرود روی زمین شد. این بار روی زمین در کره شمالی. خلبان مجروح شد، اما زنده ماند و اسیر جنگی شد. او در نهایت پس از آتش بس به ایالات متحده بازگردانده شد.
میگ-۱۷ در حال نزدیک شدن به مرحه تولید انبوه بود که اولین فروند از سابرهای آمریکایی در شوروی مهندسی معکوس شد. تنها دستاورد مهمی که برای شوروی از این مهندسی معکوس حاصل شد، اختراع گیرنده هشدار دهنده تشخیص راداری بود که هنگام قفل شدن هدفگیر توپ سابر به خلبان هشدار میداد. این اصلاح روی میگ-۱۵های مستقر در کره شمالی نیز به کار رفت و پس از اثبات کارایی آن، تمامی مدلهای بعدی جنگندههای شوروی نسخههایی از این سامانه را دریافت کردند. دستاوردهای این مهندسی معکوس برای شوروی عبارت بودند از هدف گیری راداری، دید خودکار توپ، تثبیت کننده افقی متحرک و مهمتر از همه سیستم G-suit.
F-۸۶E که بعدها در این جنگ به دست شوروی افتاد، دارای یک استابلایزر افقی بود که یک سطح تماماً متحرک داشت. مهندسان شوروی یک MiG-۱۷ آزمایشی را با طراحی مشابه ساخته و خلبانان آزمایشی تستهای هندلینگ متعددی انجام دادند تا اینکه متوجه شدند میتواند قدرت مانور هواپیما را به شدت افزایش دهد. این عملکرد به اندازهای چشمگیر بود که MiG-۱۹ و نسلهای بعدی از طراحی تثبیت کننده افقی تماماً متحرک استفاده کردند.
بزرگترین دستاورد حاصل از سابرهای بدست آمده توسط شوروی، کپی کردن سیستم G-suit بود. افزایش عملکرد خلبانان تحت بار G نسبت به هر پیشرفتی در سیستمهای آیرودینامیکی یا تسلیحاتی، افزایش بسیار بیشتری در کشندگی برای نسلهای آینده میگها داشت.
ماهیت پر آشوب درگیریها در جنگ کره، همراه با ابهامات جنگی که بسیاری از حقیقتها را در دوران جنگ سرد پنهان کرد، به این معنی است که ممکن است هرگز دقیقاً مشخص نشود که نبرد هوایی F-۸۶ و MiG-۱۵ در آسمان دو کره چگونه به پایان رسیده است.
منابع مختلف در دوران پس از جنگ ادعا کرده اند که در اواخر جنگ، جنگندههای آمریکایی احتمالاً پیروزیهای بسیار بیشتری نسبت به آنچه اسناد رسمی نشان میدهند بدست آورده بودند. از زمان آتش بس بین کره شمالی و جنوبی، تلاشهای زیادی برای شفاف سازی اسناد تاریخی مربوط به بسیاری از رویدادهای جنگ صورت گرفته است. این پیروزیها معمولاً در طول رودخانه یالو در منچوری به دست میآمد. با وجود ممنوعیت عبور از رودخانه، در گرماگرم نبرد، حملاتی به صورت تصادفی روی آن رخ میداد.
با این حال، برخی منابع مدعی هستند که بسیاری از مأموریتها عمداً در طور رودخانه یالو برای گیر انداختن میگها در آسیبپذیرترین زمان خود، در الگوهای ترافیکی یا روی زمین در فرودگاههای کمونیستی انجام شدهاند.
در حالی که ممکن است هنوز رازهای زیادی در مورد جنگ کره باقی مانده باشد، و در حالی که آتش بس به قوت خود باقی بوده و شبه جزیره کره تقسیم شده است، خلبانان جنگنده شجاع هر دو طرف از طریق نبردهای هوایی دشوارشان با سرعتی که قبلاً دیده نشده بود، پیشرفت عصر جت را به پیش بردند. جنگندههای نسل پنجم امروز ثمره بذرهای کاشته شده توسط خلبانان شجاعی است که برای دفاع از آرمانهای خود در کوچه میگ به پرواز درآمدند.