bato-adv

اگر نرخ سود بانکی کم شود پول‌های خود را چکار کنیم؟

اگر نرخ سود بانکی کم شود پول‌های خود را چکار کنیم؟
در شرایطی که نرخ تورم همچنان بالای ۳۰ درصد است، پایین آوردن نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی باعث کاهش انگیزه مردم برای پس‌انداز کردن در بانک‌ها می‌شود و چالش شدیدی را به همراه دارد
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

صندوق‌های بورسی که سالانه ۳۰ درصد ماهانه سود می‌دهند. این صندوق‌ها توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند و ضمانت بانکی دارند.

به گزارش تجارت نیوز، نرخ سود سپرده‌های دو ساله نزد بانک‌ها بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۲.۵ درصد است و در اسفند سال گذشته بود که بانک مرکزی اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد را به بانک‌ها داد تا پس از آن آرام آرام بانک‌ها به سمت نرخ‌شکنی برای جلوگیری از سپرده‌ها و سبقت از همدیگر روی آوردند.

همزمان نرخ در دیگر بازار‌های مالی به ویژه اوراق قرضه روند صعودی را تجربه کرده و عملا نرخ سود بانکی به گفته وزیر اقتصاد به ۳۰ درصد رسیده که باعث ناترازی بانک‌ها و تورم شده و افت بازار سرمایه را به همراه داشته است.

در شرایطی که نرخ تورم همچنان بالای ۳۰ درصد است، پایین آوردن نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی باعث کاهش انگیزه مردم برای پس‌انداز کردن در بانک‌ها می‌شود و چالش شدیدی را به همراه دارد و از این رو شاید سیاست‌گذاران پولی در بانک مرکزی دنبال راهی برای کاهش نرخ سود غیررسمی باشند.

همتی گفته که وقتی نرخ سود را بالا ببرید، فقط منجر به ناترازی بیشتر و نقدینگی و تورم بیشتر خواهد شد و البته بازار سرمایه را هم نابود می‌کند.

کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی به میزان کمتر از نرخ تورم پیامد‌های منفی از جمله خروج سپرده‌ها و مهاجرت به سمت بازار‌های با بازدهی بالا نظیر مسکن، خودرو، طلا و سکه و ارز را به همراه خواهد داشت. 

اما اگر بخواهید پول خود را در بانک نگذارید راحت‌ترین کار چیست؟ صندوق‌های بورسی که سالانه ۳۰ درصد ماهانه سود میدهند. این صندوق‌ها توسط بانک‌ها ارائه میشوند و ضمانت بانکی دارند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین