رحیم زارع در ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹) مجلس گفت: «بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند، اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.»
فرارو-نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث بررسی موافقان و مخالفان و دفاع دولت از لایحه با کلیات بودجه ١۴٠٠ مخالفت کردند.
کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته شد که نهایت با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر به تصویب مجلس نرسید.
نشست امروز بدون حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد و محمد باقر نوبخت به عنوان نماینده دولت از لایحه دفاع کرد.
در جلسه امروز ابتدا رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور گزارش این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه را قرائت کرد.
رحیم زارع در ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹) مجلس گفت: «بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند، اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.»
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس افزود: "در حوزه درآمدی لایحه بودجه ارائه شده به کمیسیون تلفیق، درآمدها ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. "
او تاکید کرد: «در لایحه بودجه واگذاری داراییهای سرمایهای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به میزان ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، واگذاری داراییهای مالی در لایحه دولت ۲۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلیق به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»
زارع گفت: «در لایحه دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بودجه عمومی آمده است، اما در بند و تبصره ۲ یک اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی آمده که در ردیفهای بودجه نیامده است.»
او افزود: «علاوه بر این یک ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه نیز آمده که این ۳۵ هزار میلیارد تومان هم باید به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان اضافه شود و ۵۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۴ لایحه بودجه که آقای رئیس جمهور نامه زدهاند، این به این معناست که سرجمع تبصره ۴، ۹۰ هزار میلیارد تومان است که در لایحه بوده و در ردیفها محاسبه نشده است.»
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس اظهار کرد: " من فکر میکنم لایحه دولت به جای ۸۴۱ هزار میلیارد تومان حداقل ۱۰۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. "
پس از گزارش کمیسیون تلفیق موافقان و مخالفان لایحه بودجه مواضع خود را مطرح کردند.
سید ناصر موسوی لارگانی اسامی موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بدین شرح قرائت کرد:
اسامی موافقان: ابوالفضل ابوترابی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسن آصفری، سیدکاظم دلخوش اباتری، محمد رشیدی، سیدمحمدرضا میرتاج الدین و احد آزادیخواه.
اسامی مخالفان: علی بابایی کارنامی، کمال علی پور خنکداری، جبار کوچکی نژاد، محمدرضا پورابراهیمی، روح الله ایزدخواه، محسن زنگنه و سید احسان خاندوزی.
علی باباییکارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: ما باید به مردم درباره بودجه ۱۴۰۰ پاسخ بدهیم، زیرا اعداد و ارقام و شاخصها نشان میدهد که این لایحه درگیر فضای هیجانی است.
وی افزود: کاهش اتکای به نفت که از دغدغههای مقام معظم رهبری بوده است در بودجه ۱۴۰۰ ندیدهایم این در حالی است که حتی میزان فروش نفت زیادتر شده است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه افزایش شفافیت را در بودجه ۱۴۰۰ نمیبینیم تصریح کرد: انضباط مالی شرکتهای دولتی که منشأ فساد در کشور هستند را در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمیکنیم ضمن اینکه فساد و رانت هم در بودجه وجود دارد.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: از بودجه باید فضای عدالت در جامعه و حمایت معیشتی از مردم دیده شود این در حالی است که در لایحه ۱۴۰۰ عدالت مزدی را در حقوق کارکنان دولت و حقوق کارمندان بخش خصوصی و طبقه کارگر را مشاهده نمیکنیم.
وی گفت:حمایت از مردم در بودجه و پیام پشتیبانی از آنان را در لایحه ۱۴۰۰ نمیبینیم.
باباییکارنامی افزود: مجلس باید پیام مردم در بودجه ۱۴۰۰ را درک کند که همین لایحه پیام حمایت از مردم را ندارد.
ابوالفضل ابوترابی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم تا زمانی که کار اساسی اصلاح بنیادین نظام اداری کشور صورت نگیرد. بودجه بازی ۴۰ ساله همچنان ادامه خواهد داشت. ما ابتدا باید نظام اداری کشور را اصلاح کنیم و سپس به سمت اصلاح نظام بودجه گام برداریم. ظرف نظام اداری کنونی کشور ظرفیت اصلاح بودجه را ندارد و همه ساله دست و پا شکسته بودجه نوشته میشود و این امر تکرار میگردد. فرآیند اصلاح نظام اداری کشور بسیار دشوار است، ولی باید از یک جا شروع شود.
وی در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که ما در شش ماه باقیمانده از دولت با دولتی متزلزل مواجه هستیم و اگر ماه بودجه را تصویب نکنیم مجددا به دست دولت باز میگردد و قطعا دولت با این روند هیچ اقدام خاصی انجام نخواهد داد. از سوی دیگر برای افزایش حقوقها ما مجبور میشویم تا به دولت تنخواه دهیم و حساب و کتابی از او نخواهیم؛ بنابراین رد کلیات بودجه اشتباه محض است.
احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه اظهارداشت: قطعاً ما نمایندگان با کلیات لایحه بودجهای که از سوی دولت ارائه شده است مخالفیم، اما آنچه که اکنون مورد بحث است پیشنهادات نمایندگان و گزارش کمیسیون تلفیق است.
وی افزود: ۴۵ نفر از نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ یک ماه به صورت شبانه روزی در سه شیفت کلیات لایحه دولت را بررسی کرده و وارد جزئیات آن شدند و جزء به جزء همه موارد بودجه را بررسی کرده و بخش عمدهای از آن را تغییر دادند.
امیرآبادی در همین راستا بیان کرد: بنده به عنوان موافق کلیات لایحه دولت سخن نمیگویم چرا که کلیات لایحه دولت به هیچ وجه قابل دفاع نیست چرا که یک لایحه کاملاً سیاسی به مجلس ارائه شده است و مجلس را در تنگنا قرار داد که چه لایحه را بپذیریم و چه نپذیریم به ضررمان باشد.
جبار کوچکینژاد به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: انتظار میرفت همکاران مراقبت کنند که گرانی بیشتری به مردم تحمیل نشده و تورم افزایش پیدا نکند چون مردم دیگر طاقت افزایش بیشتر تورم را ندارند، اما این بودجه تورم سنگینی به جای میگذارد و با این بودجه بیش از ۴۰ درصد کسری داریم.
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بودجه درآمدهای ناپایداری لحاظ شده و وابستگی به نفت ۳۰ درصد است که مغایر با سیاستهای کلی نظام است.
کوچکینژاد خاطر نشان کرد: این بودجه باید جلوی حقوقهای نجومی را بگیرد اما کجای آن این موضوع آمده است یا اینکه جلوی فرار مالیاتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی گرفته شود، اما به جای آن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش افزوده اضافه شده که این یعنی مستقیم از جیب مردم پرداخت میشود.
محمدحسن آصفری در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: دغدغه همکاران در مخالفت با بودجه را درک می کنم و آنها را قابل قبول می دانم اما باید نگاهی به تلاش های شبانه روزی کمیسیون تلفیق بودجه داشته باشیم. کمیسیونی که شاید بهترین عملکرد را داشته و نتیجه ای بهتر از لایحه فعلی از هیچ جمعی بیرون نمی آمد. چرا که بودجه دولت یک بودجه سیاسی بود تا بودجه ای اجرایی و عملیاتی.
نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۰ گفت: شرایط کشور ما حساس است و ما باید تا جایی که می توانیم فشار را از روی مردم کم کنیم. بعضی از دوستان پیشنهاد بودجه سه دوازدهم می دهند اما باید بگویم که با این کار اختیار خودمان را با دست خودمان به سران قوا می دهیم. پس بهتر است خودمان ایرادات بودجه را رفع کنیم.
مالیات پلکانی، برای کسانی که حقوق نجومی دارند اقدامی مثبت خواهد بود. مجالس قبلی تصویب کرده بودند که حقوق مدیران ارشد باید ۲۱ برابر حداقل حقوق باشد. یعنی اگر یک کارگر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد یک مدیر می تواند تا ۵۰ میلیون تومان حقوق بگیرد. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم به جای ۲۱ برابر رقم ۱۵ برابری را پیشنهاد داد و تصویب شد هر چند که با همان ۱۵ برابر هم مخالفیم.
محمدرضا پورابراهیمی با مخالفت با بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بنده از زحماتی که کمیسیون تلفیق برای اصلاح ساختار بودجه کشیدهاند سپاسگزارم اما بنده میخواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا اساسا گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه این میزان حائز اهمیت است؟ اگر ما به دنبال دلایل وضعیت کنونی در حوزه اشتغال و تورم حاکم در کشور هستیم یکی از محورهای مهم و موثر آن بحث بودجهای است که در سالیان گذشته به تصویب رسیده است. اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم کسری بودجه یکی از بحثهای اساسی است که در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده است.
وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ زمانی که قرار بود لایحه بودجه در ۱۵ آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود در آن تاریخ ارائه نشد، چرا که حضرت آقا نامهای در خصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نوشتند و تاکید کردند که این لایحه انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد. حکم اصلاح ساختار بودجه در آن زمان داده شد و رهبری قبل از آن نیز چندین بار بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند. عدم اتکاء به درآمد پایدار اصلیترین مشکل ما در بحث بودجه است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در آن سال چهار ماه از ما فرصت خواست تا گزارش اصلاح ساختاری به مجلس ارائه کند، اما در نهایت پس از گذشت چهار ماه از فروردین سال ۱۳۹۸ گزارشهای تخصصی در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد، اما هیچ حکمی در بودجه سال ۱۳۹۸ عملیاتی نشد.
محمد رشیدی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به عنوان موافق کلیات گفت: بودجهای که دولت فرستاده بود شفاف نبود و نواقصی داشت که کمیسیون تلفیق اصلاحاتی در آن اعمال کرد از جمله آنکه پنج واحد درصد معافیت مالیاتی به واحدهای تولیدی داد معافیت اسناد تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال معاف شد، تسهیلات ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان رسید و حقوق سربازان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مقرر شد. همچنین آب، برق و کاغذ برای کم مصرفها و کم درآمدها رایگان شد و یارانهها به نفع مردم تا چهار برابر افزایش یافت.
وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: شما مردم را خوشحال کردید آنها را پشیمان نکنید رای موافق مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه به معنای موافقت با لایحه دولت نیست بلکه موافقت با اصلاحات کمیسیون تلفیق محسوب میشود. ما باید دولت را وادار به کار کنیم این چه حرفی است که برخی نمایندگان میگویند دولت این موارد را اجرا نمیکند پس ما چه کارهایم. ما مکلف هستیم دولت را وادار به کار کنیم. با رای به گزارش تلفیق شرایط را اصلاح میکنیم.
روحالله ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است. تا مسئولان بانکهای خصوصی سرکش را کنترل نکنند، افزایش یارانه فایدهای ندارد بلکه مردم را فقیرتر میکند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با استناد به کتاب هنر تحریم اظهار کرد: سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است. در این کتاب میخوانیم که میخواستند تحریمهای جدید اعلام کنند اما دیدند دولت خودش میخواهد روی ارز اقداماتی انجام دهد که ارز افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به بحران مرغ شد. ما نباید در سال ۱۴۰۰ به این بحرانها بربخوریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اغتشاشات سال ۱۳۷۲ دقیقا از افزایش ارز شروع شد ظرف چند ماه میزان ارز از ۲۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان رسید و تورم ۵۰ درصدی به ملت تحمیل شد. از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد، از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و میخواهد از بودجه سال ۱۴۰۰ بحران ارز در بیاورند.
وی با بیان اینکه بحران ارز نقطه حساس و غیرقابل بازگشت کشور است، تصریح کرد: علم اقتصاد یک علم رفتاری است تا حسابداری، ما قدردان زحمات کمیسیون تلفیق هستیم اما نمایندگان بدانند که اصلاحات، اصلاحات روی کاغذ در جامعه طور دیگری رقم میخورد. وقتی این صحبت میشود که ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است تغییر کند پایان این گفت و گو را جامعه تعیین میکند و مسئولان که این صحبت را شروع کردند نمیتوانند رفتار مردم را کنترل کنند.
ایزدخواه با بیان اینکه حذف رانت از طریق اصلاح ارز غلط است، اظهار کرد: اطلاعات محرمانهای دارم که ثابت میکند این روش به سرانجام نخواهد رسید وضع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست غلط بود برای اینکه دولت بتواند ارز آزاد را در بازار بالا ببرد. بعضی به این استناد میکنند که ارز ترجیحی به میزان ۳۰ درصد گوشت گوسفند را کاهش داد. سوال ساده اینجاست که مگر گوسفند مثل مرغ تا ۹۰ درصد به نهادههای دامی وابسته است؟
سید احسان خاندوزی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: امروز، مقدرات مالی یک سال آینده مشخص می شود. عنان احساسات و عواطف را در دست عقل بگیرید. اگر قرار است مجلس جلوی ونزوئلایی شدن و کسری بودجه منجر به تورم را بگیرد امروز باید این کار را انجام دهد. امروز درباره کلیات لایحه ای تصمیم می گیریم که کسری بودجه ساختاری بی سابقه ۴۶۰ هزار میلیاردی دارد و البته اصلاحات کمیسیون تلفیق مجلس میزان کسری را به ۴۴۶ هزار میلیارد تومان کاهش داد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان علت هایش برای مخالفتش با لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: کاهش سرمایه گذاری دولت یعنی نسبت هزینه های عمرانی به کل هزینه های دولت که در طول یک سال گذشته از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. مشکل دیگر بودجه جهش ۶۰ درصدی هزینه های جاری دولت است که به قطع می توان گفت در طول همه دهه های گذشته کم نظیر بوده است. همچنین کاهش سهم درآمد مالیاتی از ۳۶ به ۲۹ درصد آن هم فقط در طول یک سال گذشته اتفاق افتاده است. این روند یعنی دوری از مالیات پایگی یعنی نگرفتن مالیات از اقشار فراری از مالیات.
خاندوزی افزود: بودجه ۱۴۰۰ به نفت وابسته است، میزان این وابستگی ۳۰ درصد است. دولت باید چقدر از اقتصاد مقاومتی منحرف شود تا یک مجلس با کلیات لایحه آن مخالفت کند؟ دولت از یک طرف لایحه پر مخاطره ای تحویل مجلس داده و از طرف دیگر با اصلاحات کمیسیون تلفیق هم مخالفت می کند آیا راهی جز رد کلیات باقی می ماند؟
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مهارت دولت در تخریب نظام مالیاتی آنقدر بود که مجلس دهم در سال گذشته در چنین ایامی کلیات لایحه بودجه را رد کرد، گفت: کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی انجام داده است اما در طرف دیگر هنوز بمب جهش ۷۶ درصدی اعتبارات وجود دارد. هنوز بر اساس این بودجه کارمند با سه میلیون حقوق و فردی با ۳۰ میلیون حقوق ۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت. تبعیض بین بازنشستگان نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه احتمالا ملاحظات انتخابات ۱۴۰۰ مانع خنثی شدن اصلاح این لایحه می شود گفت: با خودمان صادق باشیم. راهی جز رد کلیات لایحه پرمخاطره باقی نمانده است. البته اگر در کشور ما حاکمیت قانون وجود داشت هیات تطبیق مصوبات، دیوان عدالت و محاسبات به وظایف خود عمل می کردند و مسئولی که بودجه غیر قانونی نوشته را کیفر می کردند که آیندگان بدانند خوش رقصی انتخابات نباید اقتصاد این مردم را به پرتگاه ورشکستگی سوق دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصویب کلیات لایحه را مساوی لباس قانون بر تن مصوبات غیر قانونی عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ لایحه تشدید شکاف ها است. از یک طرف برای جبران خدمات قشر خدوم پزشکی که باید از محل درآمدهای اختصاصی صورت می گرفت در پایه حقوق اعمال شد و موجب تبعیض دو تا سه برابری این افراد با اعضای هیات علمی وزارت علوم شد و سپس این تبعیض در مقایسه با سایر کارکنان دستگاه ها ادامه پیدا کرد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یک سال رسمیت بخشیدن به مناسبات ناعادلانه و غیر قانونی از اسفند ۹۸ تا مهر ۹۹ غیر قابل برگشت بود. اگر کلیات این لایحه را تصویب کنیم دیوار ما تا ثریا کج می رود. باید از رئیس جمهور پرسید که شما با این کشور چه کرده اید؟ که اگر همه فروش نفت که ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است را برای فقط کمک به صندوق های بازنشستگی اختصاص دهیم تمام فروش نفت کفاف همین یک قلم را ندارد. دولت باید هزینه ناکارآمدی عدم اصلاح صندوق ها را بپردازد. بگذریم که سهم جوانان، اشتغال و صنعت نسبت به سال های گذشته را حساب نکردیم.
خاندوزی با اشاره به میزان فروش اوراق و نسبت آن با بازار سرمایه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ یعنی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق اما پرسش اینجاست که با کدام بازار سرمایه و با کدام اعتبار دولت نزد فعالان این بازار؟ این وضعیت به معنی استقراض دولت، دست کردن در جیب مردم و تورمی بی سابقه است.
خاندوزی با اشاره به راهکارهای وضع موجود گفت: دو راهکار وجود دارد. دولت ظرف دو هفته درخواست مجلس برای کاهش کسری، کاهش تورم زایی و کاهش شکاف بین گروه ها را اجرا می کند و یا اینکه اگر این کار را انجام ندهد با مصلحت مردم، قانون، مجلس و اقتصاد سه دوازدهم قانون بودجه ۹۹ را با ۳۰ درصد افزایش درآمد تصویب خواهیم کرد. ما نباید لباس رسمیت به انحرافات لایحه بودجه بپوشانیم.
رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به عواقبی که رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ می تواند به دنبال داشته باشد، تاکید کرد: دولت به دنبال رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ است و این اتفاق عروسی دولت خواهد بود.
الیاس نادران در دفاع از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: چند تن از مخالفین محترم در خصوص نقاط ضعف بودجه سخن گفتند، آنچه مورد بحث قرار می گیرد گزارش لایحه بودجه یعنی مصوبه کمیسیون تلفیق است، بنابراین رد یا پذیرش کلیات، رد یا پذیرش گزارش کمیسیون تلفیق است.
وی ادامه داد: یکی از ایرادات مطرح شده در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، دیگری افزایش منابع و دیگری توجه نکردن به اصلاح ساختار بود و دیگر ایرادی که مطرح می کردند موضوع اجرا نکردن این مصوبه کمیسیون تلفیق از سوی دولت است، در هرکدام از محورها کمیسیون لایحه را به صورتی تنظیم کرده که بازگشت به نظر مخالفین امکان پذیر است، اگر مجلس تصمیم بگیرد ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند، منابع آن از تبصره ۱۴ حذف می شود و به تبصره یک منعکس می شود، هیچ مشکلی و ایرادی به کلیات بودجه وارد نمی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تشخیص ما این بود به جای اینکه ارز را به وارد کننده ها بدهیم این ارز را به عامه مردم بدهیم، اگر تصمیم گرفته شود این نرخ ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند مشکلی در کلیات ایجاد نمی شود.
پس از سخنان موافقان ومخالفان لایحه دولت محمد باقر نوبخت رییسسازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت از لایحه دفاع کرد. البته از تصمیمات کمیسیون تلفیق هم انتقاد کرد.
نوبخت گفت: غیر از نمایندگان، ملت ایران هم از طریق رسانه ملی همزمان گفت و شنود ما را درباره بودجه دنبال میکنند و انتظار مردم از نمایندگان این است که وقتی از ۱۲ آذر که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تحویل گرفتند و اظهاراتی در مورد اشکالات آن مطرح کردند بگویند آیا این اشکالات برطرف شده یا خیر؟
وی افزود: خوشبختانه در دولت های یازدهم و دوازدهم در همه سالها دقیقاً قانون در مورد زمان ارائه لایحه بودجه رعایت شد و الان هم من بر اساس اصل ۱۲۶ قانون اساسی صحبت می کنم چرا که اختیارات رئیس جمهور در مورد برنامه و بودجه به بنده تفویض شده است. انتظار این بود با توجه به انتقاداتی که درباره بودجه مطرح میشد بعد از دو ماه این اشکالات برطرف شده باشد.
معاون رییس جمهور یادآور شد: امروز ملت ایران میپرسند بعد از دوماه که بودجه دست مجلس شورای اسلامی بود و اختیار تغییر داشت در راستای رفع اشکالات چه اقدامی انجام داده است؟ یکی از اولین انتقادات به لایحه بودجه رشد منابع و مصارف بود این در حالی است که مجلس عدد ۸۴۱ هزار میلیارد تومان را به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد. سوال ملت ایران این است که اگر به این رقم انتقادی بود که رشد منابع زیاد است چرا اصلاح نشد؟ مگر قرار نبود اصلاح ساختار بودجه لحاظ شود؟ ریاست مجلس هم بارها از ضرورت اصلاح ساختار صحبت کردند.
نوبخت یادآور شد: یکی از انتقادات این بود چرا وابستگی به نفت زیاد شده است، امروز شما اجازه دادید علاوه بر آنچه دولت در لایحه آورده بود نفت فروخته شود. این بودجه چهارمین سال محاصره اقتصادی است و دولت سه سال محاصره بزرگ اقتصادی را تحمل کرد دشمنان ما منتظر بودند طرحهای عمرانی ما بخوابد، اما در حال اتمام و بهره برداری است. رییس مجلس شورای اسلامی گزارشات خزانه را دریافت میکند ایشان شهادت بدهد آیا ما ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را تا الان برای طرحهای عمرانی پرداخت کردهایم یا نه؟آنها منتظر تابستانی گرم برای ما بودند اما ما پاداش صبر و مقاومتمان را دریافت میکنیم.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بیش از سالهای گذشته هدفمندی را به نفت وابسته کرده، اضافه کرد: من به اعضای کمیسیون تلفیق انتقاد نمیکنم آنها انسانهای فهیم، مطلع و کارشناسی هستند آنها دو ماه وقت داشتند و بر روی بودجه متمرکز شدند و به آن مهر تایید زدند ضمن اینکه وابستگی به نفت هم بیشتر شد.
وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی کمیسیون تلفیق با عنوان مبارزه با رانت یادآور شد: تلاش این است که با پرداخت یارانه اضافی آثار آن خنثی شود این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی طی چند مرحله به ۲۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار و ۵.۵ میلیارد دلار تقلیل یافت زیرا این کار با تأنی انجام میشد.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اینکه بگویند افراد خاصی از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده میکنند یک حرف مجرمانه است سایتی هست که همه کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را استفاده کردند نامشان در آن آمده است این نامها را برای نمایندگان افشا کنید درست است عدهای خطا کردند، همکاری نکردند یا کالا نیاوردند یا با قیمت بالاتر کالایشان را عرضه کردند که باید با آنها برخورد شود.
نوبخت اضافه کرد: یک نهاد این مسئولیت را بپذیرد که آیا اگر بدون تمهید مقدمات ارز ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت آزاد تبدیل کنیم میشود جلوی گرانی را گرفت یا نه؟ گفته میشود به ازای گران شدن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به یارانه اضافه میکنیم مگر ما به ۳۵ میلیون نفر علاوه بر یارانه ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومان اختصاص ندادیم مگر این افاقه کرد.
معاون رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: شما که مجلس انقلابی هستید اجازه دادید که خودروهای لوکس که سالها اجازه نداشتند به کشور وارد شوند، وارداتشان انجام شود اگر از فردا در خیابانهای تهران ماشینهای لوکس بیایند و بچرخند چه جوابی به فرودستان میدهید مجلس انقلابی اجازه داد برای ۱۷ هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی این خودروها وارد شوند. آیا اگر اینها وارد شوند به بازار ارز فشار نمیآید؟ چه کسی این رانت را میخورد؟
وی اضافه کرد: قیمت ارز در چهار – پنج سال گذشته زیر ۴۲۰۰ تومان بود چه کسی گفت که باید در این شرایط به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد چرا این ارقام را بر زبان جاری میکنید مردم از ما اعانه نمیخواهند بلکه میخواهند جلوی تورم و گرانی را بگیریم. بودجه امروز تمام نمیشود لذا فرافکنی نکنیم و صورت مساله را پاک نکنیم این کار باید با تفاهم به انجام برسد.
رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: رد لایحه به این معنی است که عقل جمعی ما نکشیده که بعد از دوماه بودجه را اصلاح کنیم امید ما به شما در مجلس و اصلاحات و پیشنهادات شماست. چند هفته برای اصلاح لایحه در جلسه علنی وقت هست و این لایحه اکنون در اختیار شماست.
در مقابل برخورد ناصواب رئيس جمهور و عدم حضورش در مجلس شوراي اسلامي ...؟؟؟!!! حركت لازم و مناسبي از طرف نمايندگان فهيم و انقلابي بود.
خدابا خودت یه کمکی کن
از ان میترسم خرداد۱۴۰۰ دولت بدتر سر کار بیاد و...