اکنون ارزانترین خودروی صفر کیلومتر موجود در بازار ایران پراید است که ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. حالا مشخص نیست که مجلس با چه نگاهی طرح واردات خودروهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دنبال میکند. طرحی که همه میدانند قابلیت اجرایی ندارد.
بررسی طرح ساماندهی و آزادسازی واردات خودرو در مجلس به تعویق افتاد. همزمان وزیر صمت گفته دولت در حال حاضر برنامهای برای واردات خودرو ندارد. گفتهای که به معنای توقف واردات خودروی خارجی به ایران است. اما یکی از نمایندگان مجلس گفته طرح مجلس شامل واردات خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان میشود. با این شرط واردات کدام خودرو ممکن است؟
به گزارش تجارتنیوز، روز گذشته قرار بود طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس بررسی شود که به هفته آینده موکول شد. اما برخی میگویند تعویق در بررسی این طرح به معنای مسکوت ماندن آن است و شاید خودروسازان اجازه واردات رقبای جدید به بازار خودرو را ندهند.
اما حالا علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته «مجلس برای مدیریت بازار به دنبال واردات حساب شده خودرو در محدوده ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.» طرحی که به گفته بابایی بتواند انحصار در تولید خودروی داخل را بشکند.
اما پیشنهاد این نماینده مجلس هم کمی عجیب است. چون اگر قرار باشد خودروهای وارداتی با قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وارد کشور شود، باید دید ارزانترین خودروهای جهان چقدر قیمت دارند و چند خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تومان میتوان وارد کرد؟
اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران میتواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین ۱۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینهای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینههای واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.
اگر مبنا دلار بازار آزاد (حدود ۲۶ هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار شروع میشود.
ارزانترین خودرویی که در بازار ۲۰۲۱ وجود دارد، خودروی برقی «امی» (Ami)، محصول شرکت «سیتروئن» است که به تازگی به بازار اروپا معرفی شده و گفته میشود قیمت آن ۷ هزار دلار است، معادل ۱۸۰ میلیون تومان.
بررسیها نشان میدهد جز این خودرو، ارزانترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۶ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.
اگر مبنای واردات خودرو دلار نیمایی هم باشد باز هم دایره انتخاب ایران وسیعتر نمیشود، چون نهایتا مجلس مجوز واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری را میدهد. اما بعید است که مبنای محاسبه واردات خودرو، دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد. آن هم در شرایطی که تمام تلاش مجلس این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی در قبال صادرات کالا باشد.
پس بعید است صادرکنندهای بخواهد و بپذیرد که کالای خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار کند. به خصوص اگر این واردکننده خودروسازان باشند.
بر این اساس به نظر میرسد شروط مجلس برای آزادسازی خودرو به ایران شروطی است ناشدنی.
حتی اگر قرار باشد خودروی دست دوم هم وارد کشور شود باز هم بعید است که ایران بتواند خودروی دست دومی وارد کشور کند که اولا تنها سه سال از سال تولید آن گذشته باشد و ثانبا قیمت آن ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد.
اکنون ارزانترین خودروی صفر کیلومتر موجود در بازار ایران پراید است که ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. حالا مشخص نیست که مجلس با چه نگاهی طرح واردات خودروهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دنبال میکند. طرحی که همه میدانند قابلیت اجرایی ندارد. مگر اینکه قیمت دلار نصف شود!
واردات و صادرات هم ازاد شود نه رانت نه دزدی نه رشوه نه انحصار و نه تهدید تمام
یکی از آنها دسته ندارد. خودرو هم مثل بقیه...
عرضه زیاد شود. و بازار متعادل شود زمینهای سود جویی و....... گرفته میشود. در کوتاه مدت ممکن است به نفع خودروسازان داخلی نباشد ولی این باعث میشود تولید هوشمندتر و حرکت خودروسازان در جهت منافع بیشتر
مصرف کننده باشد و موجب ارتقا در خدمات و کیفیت
میشود. بتدریج مصرف کننده بعد از چند سال خودرو نو تر داخلی میخرد از یک جهت چرخه تولید حفظ میشود و از جهت دیگر خودرو به روزتر آلودگی محیط زیست کمتر و امکانات و سیستمهای به روز تر داردو خودروسازان داخلی میتوانند دامنه فعالیتشان وسیعتر و به روزتر کنند. این را بدانیم
جامعه امروز کیفیت را میفهمد مثال کوچکی در مورد دنا پلاس توربو شارژ که خودروبا کیفیت به روز تری است تقاضای برای این خودرو خوب میبا شد.
طرحهای فروش اگر از شکل امروزی به سمتی حرکت کند که خریدار به خاطر کیفیت بالا خودرو از هرلحاظ خودرو را انتخاب کند.یک گام به جلو در جهت خودروسازی و حتی
رقابت با بازارهای کشورهای اطراف خواهد بود.