هزینههای ثابت هر ساعت پرواز با جدول ماتریکسی تعیین شده و در هر پروازی با هر هواپیمایی مشخص است که حداقل قیمت بلیت هواپیما باید چقدر باشد؛ بنابراین قیمتگذاری پایینتر از آن به این معنی خواهد بود که در آینده بسیار نزدیک آن شرکت ورشکسته میشود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که خط قرمز برای ما امنیت پرواز و مسافران است و ارزان فروشی تا جایی که آسیبی به این مسئله نزند، اشکالی ندارد و رقابت بین ایرلاینهاست.
به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به ایرلاینها و آژانسهای مسافرتی داخلی کتبا اعلام شده باید حداقل قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای پروازهای داخلی را رعایت کرده و از آن پایینتر نیایند.
این موضوع واکنشهای متعددی را به دنبال داشت از جمله اینکه چرا سازمان هواپیمایی کشوری به این مسئله ورود پیدا نمیکند و مگر ارزانفروشی قیمت بلیت هواپیما هم جرم است؟
محمد محمدی بخش –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره اظهار کرد: این سازمان به عنوان دستگاه حاکمیتی مخالفتی با کاهش قیمت بلیت هواپیما و ارزانفروشی آن ندارد به شرط آنکه امنیت پرواز و مسافران هوایی به مخاطره نیافتد.
وی افزود: هزینههای ثابت هر ساعت پرواز با جدول ماتریکسی تعیین شده و در هر پروازی با هر هواپیمایی مشخص است که حداقل قیمت بلیت هواپیما باید چقدر باشد؛ بنابراین قیمتگذاری پایینتر از آن به این معنی خواهد بود که در آینده بسیار نزدیک آن شرکت ورشکسته میشود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: نگرانی اصلی در این زمینه این است که کاهش قیمت یا ارزان فروشی غیر منطقی هم نشاندهنده صرف نظر کردن یک ایرلاین از یکی از آیتمهای مربوط به هزینههای ثابت مانند سوخت، مالیات، نکات مربوط به مسائل ایمنی و ... است و اگر قیمت بلیت هواپیما بیش از حد کاهش پیدا کند سازمان هواپیمایی ورود پیدا خواهد کرد چرا که در این صورت نشان میدهد از مسائل مربوط به ایمنی که خط قرمز ماست صرف نظر شده است چرا که یک پرواز بدون سوخت یا مسائلی مانند پرداخت مالیات و عوارض نمیتواند انجام شود.
محمدی بخش گفت: اگر رقابت لحظهای به وجود بیاید و در موردی خاص مانند زمانی که از کل صندلیهای یک پرواز تعداد کمی باقی مانده باشد، کاهش قیمت آن هم در صورتی که به مسائل ایمنی و امنیت پرواز و مسافران آسیبی نزند، مشکلی ندارد، اما اگر بیش از این حد باشد مسلما ورود خواهیم کرد و با شرکت متخلف برخورد میکنیم.
وی با بیان اینکه مسئله ما درباره کاهش بیش از حد قیمت بلیت هواپیما یک موضوع صرفا بازرگانی و اقتصادی نیست، تصریح کرد: در چنین شرایطی که حداقل قیمت پرواز برای مسیرهای داخلی مشخص و روشن است به عنوان مثال قیمت ۱۵۰ هزار تومانی یک پرواز نگران کننده است. گرچه حداقل قیمت پرواز برای مسیرهای داخلی و بسته به هزینههای ثابتی که ممکن است برای هر پروازی در هر مسیری متفاوت باشد، عدد یکسانی نباشد، اما این مسئله به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در روزهای گذشته شاهد این مسئله بودیم که قیمت بلیت هواپیما از قیمت بلیت اتوبوس در همان مسیر کمتر بود و این نکته است که نگرانی ما را بر میانگیزد و باید به آن ورود پیدا کنیم. در غیر این صورت کاهش یا افزایش قیمت بلیت هواپیما بستگی به عرضه و تقاضا دارد و رقابتی است که باید در این بازار و بین ایرلاینها باشد.