bato-adv
bato-adv
چرا با طرح بنزین مخالفم

این هیولا را به جان اقتصاد نیندازید!

این هیولا را به جان اقتصاد نیندازید!

این طرح مبتنی بر مطالعات درست و دقیقی نیست. در گذشته در این‌گونه مطالعات مشخص می‌شد و جدول ارائه می‌شد که هریک از مصرف‌کنندگان بنزین چه سهمی در مصرف دارند. چقدر مصرف کاملا خصوصی و شخصی است؟

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

سید غلامحسین حسنتاش ازمدیران اسبق نفتی کشور در روزنامه شرق نوشت:

گفته شده است که دولت برنامه‌ای را در نظر دارد که به هر شهروند ایرانی بر اساس کارت ملی ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین بدهد تا آن‌ها که بنزین نیاز ندارند یا کمتر از این مقدار نیاز دارند، سهمیه خود را به آن‌ها که نیاز دارند، به هر قیمتی بفروشند.

۱۵ لیتر بنزین در ماه برای هر کارت ملی می‌شود نیم‌لیتر در روز برای هر شهروند. اگر جمعیت را ۸۵ میلیون هم فرض بگیریم می‌شود ۴۲.۵ میلیون لیتر در روز درحالی‌که متوسط مصرف بنزین الان فکر می‌کنم بیش از ۹۰ میلیون لیتر در روز باشد. به فرض اینکه این کار بسیار غلط اجرائی شود، آن‌وقت آن‌ها که بنزین لازم ندارند، لابد می‌خواهند بنزینشان را لیتری هرچقدر که می‌توانند به بقیه بفروشند؛ لیتری ۱۰ هزار یا ۱۵ هزار تومان یا بیشتر، آن‌وقت درواقع به دست خود مردم بنزین گران می‌شود؛ درحالی‌که دولت نصف نیاز روزانه کشور را تخصیص داده است و لابد می‌خواهد بقیه را به بالاترین قیمتی که در بازار تعیین می‌شود، به فروش برساند. آن‌وقت همان کسی که به فرض بابت بنزین اضافه (اگر دلال‌ها و واسطه‌ها بگذارند) چیزی گیرش آمده، باید چندین برابر آن را بابت تورم هزینه کند. این‌ها به نظر من کلک‌هایی است که می‌خواهند به مردم بزنند و معلوم نیست این طرح‌هایی که هیچ سابقه‌ای در هیچ کجای دنیا ندارد، از کجا درمی‌آید.

ممکن است ادعا شود که دولت می‌خواهد با این روش تقاضا و مصرف را به ۴۲.۵ میلیون لیتر یعنی کمتر از یک‌دوم تقاضای فعلی تقلیل داده و بقیه تولید داخلی را صادر کند، اما متخصصین اقتصادی می‌دانند و مطالعات هم نشان داده است که حامل‌های انرژی و از جمله بنزین کالا‌های کم‌کشش هستند و بنابراین اگر قرار باشد تقاضای بنزین به کمتر از نصف تقلیل پیدا کند، قیمت آن باید بیش از ۱۰برابر شود و در آن صورت صادرات آن مقرون به صرفه نخواهد بود.

خصوصا که در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها صادرات به قیمت متناسب هم مقدور و ممکن نیست. علاوه بر این در ساختار تورمی اقتصاد ایران سطح عمومی قیمت‌ها با یک وقفه زمانی کوتاه افزایش یافته و مجددا تقاضا افزایش پیدا می‌کند و تجربه دفعات قبلی افزایش قیمت نیز این واقعیت را تأیید می‌کند.

این طرح مبتنی بر مطالعات درست و دقیقی نیست. در گذشته در این‌گونه مطالعات مشخص می‌شد و جدول ارائه می‌شد که هریک از مصرف‌کنندگان بنزین چه سهمی در مصرف دارند. چقدر مصرف کاملا خصوصی و شخصی است؟ چقدر مصرف وانت‌ها و بخش حمل‌ونقل بار است؟ چقدر مصرف تاکسی‌ها، خطی‌ها، کرایه‌ای‌ها، اسنپ‌ها و درواقع حمل‌ونقل عمومی است؟ با ارائه چنین جدولی است که مشخص می‌شود که آیا واقعا کسی هست که مطلقا از یارانه بنزین (طبق تعریف آقایان) بهره‌مند نباشد؟

این طرح منجر به افزایش قیمت بنزین می‌شود و تجربه نشان داده است که افزایش قیمت بنزین آثار تورمی دارد و باید مطالعات جامعی انجام شده باشد که نشان دهد آثار تورمی این طرح چقدر است. تجربه نشان داده که آثار تورمی چنین طرح‌هایی چندین‌برابر آثار توزیعی آن است و نهایتا بیش از همه به ضرر اقشاری که ادعای حمایت از آن‌ها وجود دارد، تمام می‌شود.

اگر هدف واقعا عدالت اجتماعی است، می‌توان از طریق سیاست‌های دریافت عوارض و مالیات بدون ایجاد نابسامانی و بی‌ثباتی در اقتصاد آن را اجرائی کرد.

این طرح مبتنی بر تعاریف درستی از واژگان اقتصادی و از جمله یارانه نیست. اینکه ما اقتصاد را در لوپ تورم و افزایش نرخ ارز بیندازیم و بعد قیمت فوب خلیج فارس بنزین را با نرخ جهش‌یافته دلار، به ریال محاسبه کنیم و مابه‌التفاوت آن با قیمت داخلی را یارانه و یارانه پنهان و امثال آن نام‌گذاری کنیم و بعد با بهانه‌هایی که بیش از ۳۰ سال است دور و تسلسل‌وار تکرار می‌شود، بخواهیم قیمت را افزایش دهیم و این یارانه ادعایی را حذف کرده یا به خیال خودمان سامان دهیم، مبنای درستی ندارد و تاکنون نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی اقتصاد و غرق‌کردن اقتصاد در گرداب رکود-تورم و باتلاق نداشته است و نتیجه آن فربه‌ترشدن هرچه‌بیشتر رانت‌خواران و غیرمولد‌ها و تضعیف روزافزون مولد‌ها بوده است.

اگر قرار است قیمت بنزین با قیمت‌های بین‌المللی تعیین شود، چرا نباید قیمت بقیه چیز‌ها و از جمله نرخ دستمزد و قیمت اتومبیل و... بر این اساس تعیین شود. آیا تطبیق هزینه مردم با نرخ‌های بین‌المللی بدون تطبیق درآمد آن‌ها با این نرخ‌ها عامل مهاجرت خصوصا برای نخبگان و افراد کارآمد نخواهد بود؟

امکان اجرای درست و سالم چنین اقدام اشتباهی نزدیک به غیرممکن به نظر می‌رسد. این سهمیه‌های بنزین چگونه باید مبادله شود؟ طراحی یک سامانه مبادله شفاف برای این‌کار که جلوی فساد و رانت‌خواری را بگیرد، چقدر هزینه دارد. تفاوت واقعی این اقدام با طرح مخرب یارانه‌ای نقدی احمدی‌نژادی چیست؟ آیا این بسیار پیچیده‌تر و مخرب‌تر از آن نخواهد بود؟

آیا تأثیر این اقدام و آثار قیمتی آن بر تقاضای سایر سوخت‌های تاحدودی جایگزین مثل گازوئیل و سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی مطالعه شده یا تأثیر آن بر تورم و تولید ناخالص ملی مطالعه شده یا قرار است مثل همیشه با آزمون‌وخطا جلو برویم که در امور قابل‌مطالعه و قابل پیش‌بینی به‌هیچ‌وجه جایز نیست.

آنچه کمتر به آن توجه می‌شود، این است که اقداماتی از این دست می‌رود که ماشین اقتصاد ایران را به یک هیولای دهشتناک بی‌قواره تبدیل کند کمااینکه امروز هنوز مکانیسم‌های یارانه‌ای، مالی و بودجه‌ای اقدامات دولت احمدی‌نژاد در به‌اصطلاح شفاف‌سازی و اصلاح یارانه‌ها در سال‌های ۸۹ و ۹۰ مبهم و پیچیده است و نه‌تن‌ها یارانه‌ها شفاف نشد که بخش بزرگی از اقتصاد و نظام بودجه‌ریزی غیرشفاف‌تر شد.

شاید مثالی از هیولاسازی یک اتومبیل به‌عنوان یک ماشین فیزیکی تصویر موردنظر را روشن‌تر کند، فرض کنید واترپمپ یک اتومبیل خراب است و نتیجه‌اش داغ‌کردن و جوش‌آوردن ماشین است و به‌جای یک مکانیک متبحر، نابغه‌ای! پیدا می‌شود و به‌جای تعمیر واترپمپ پیشنهاد می‌دهد که با طراحی یک شاسی جلوی اتومبیل چند کولر را نصب کنند که موتور را خنک کند و برای تأمین برق این کولر‌ها هم ژنراتوری در صندوق عقب قرار گیرد و برای تأمین سوخت آن ژنراتور هم باک اضافه‌ای طراحی شود و الی آخر. تجسم کنید که چه هیولای بی‌قواره‌ای ساخته خواهد شد و آخر سر هم یا اصولا راه نخواهد رفت یا با سرعت لاک‌پشتی راه می‌رود و قدم‌به‌قدم نیاز به تعمیر دارد. بسیاری از اقداماتی که در اقتصاد شده و می‌شود از این دست است که هیولاوارگی آن فقط نزد اقتصاددانان متخصصین علوم انسانی محسوس و ملموس است.

امیدوارم تصمیم‌گیران از تجربیات گذشته بیاموزند و اقتصاد کشور را بیش‌ازاین در مهلکه قرار ندهند.

یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
متاسفانه و متاسفانه دیگه حد اقل برای من ثاب شده که مسئولین کشور دشمن مردم اند و نمی دونم دارن انتقام چه چیزی رو از این ملت نجیب و صبور می گیرند اما الان دیگه وضع کشور به نقطه جوش رسیده و کاری نکنند که به طور کامل نابود بشن. این دیگه واقعا ظلم محضه
صبح
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
دولت ها ، بی تدبیری ، نابلدی و نا کارآمدی خود را از جیب ملت هزینه می کنند . خرجشان هم که ماشااله بسیار زیاد است و جیب ملت تهی !؟ سواد خیلی هایشان هم که همان مدرک دانشگاهی است که ابتیاع کرده اند !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
کلا طرح بچه گانه ای هست که فقط به اقتصاد رانتی و دلالی و ایجاد مشاغل کاذب کمک میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
متاسفانه گوش شنوایی نیست ... طراح کربلای 4 به جان اقتصاد کشور افتاده و همان بلا را بر سر ملت خواهد آورد ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
در همین شهر تهران به عنوان مثال رورانه شاهد خرید و فروش خودروهای لوکس و ویلاهای لوکس و آپارتماهای بسیار گران قیمت توسط "" دلالان میلیاردر""" یا اخذ اجاره های بسیار سنگین از خانه ها و آپارتمانهای لوکس در شمال تهران توسط متمولان هستیم . که جالب است که بسیاری از انها حتی در ایران هم زندگی نمیکنند و روزانه با تبدیل این درامدها به ارزهای خارجی آنها را مستقیما از کشور خارج میکنند ....
در حالیکه دولت به راحتی میتواند با اخذ مالیات سنگین از این افراد یعنی دلالان مسکن و خودروهای چند میلیاردی و افرادی که بیش ار 5 یا 10 خانه لوکس در شمال شهر اجاره داده اند تمام هزینه های بنزین کشور را تامین کند ... یک راست میرود سراغ اقشار ضعیف و متوسط و به آنها فشار می اورد ... برای من بسیار جالب است و سوال بر انگیز ؟؟
حتی در کشور سرمایه داری آمریکا دولت بیشترین مالیات را از پولدارها میگیرد ولی در ایران دقیقا برعکس است و دولت بیشترین مالیات را از اقشار ضعیف میگیرد ...
من خودم شاهد هستم که بسیاری از افراد پولدار منتظر گران شدن بنزین هستند حتی لیتری 30 هزار تومان هم بشود آنها خوشحال میشوند به چند دلیل :
1 : آنها به این بهانه میتوانند اجاره املاک و خانه هایشان را چند برابر کنند و درضمن قیمت املاک مورد تملک انها نیز بالاتر میرود .

2 : از همه مهمتر با گران شدن بنزین ( یا کاهش و حذف سهمیه ) تقریبا خیابانها خلوت میشوند و شاهد جولان خودروهای پولدارها در خیابانهای شهر خواهیم بود که بدون شک در سایه حمایت مسئولان از این جمعیت حداقلی به ریش ما مردم عادی که در اتوبوش و مترو از میله آویزان هستیم خواهند خندید .....
خلاصه این تصمیم نیز مانند باقی تصمیمات مسئولان در این 40 سال به نفع آن 4 5 درصد پولدار تمام خواهد شد .
راستی باید پرسید چرا مسئولان فقط به فکر رفاه و آسایش این 4 5 درصد متمولان کشور هستند و 95 درصد باقی مردم را فراموش کرده اند ؟؟؟

اجر و ثواب تمام مسئولان با خدا ....
انتشار یافته: ۱۸
نیکو
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
شاه بیت این مطلب جمله زیر است:
"معلوم نیست این طرح‌هایی که هیچ سابقه‌ای در هیچ کجای دنیا ندارد، از کجا درمی‌آید."
واقعت این طرحها را از کجا در می آورند. تا چندی قبل که مدیرانشان را از لپ لپ در می آوردند. این طرحها حتی لپ لپی هم نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
اقای حسنتاش زمانی که جنابعالی مدیر نفتی بودید نمی دیدید که کسانی با چند ماشین خارجی میلیاردی بنزین را با همان نرخ یک نفر که پراید وارد می خرد چه اقدامی در زمینه عدالت اجتماعی برداشتید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
هدف اصلي گشنه نگه داشتن ملت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
صحبت از عدالت میشه سئوالی که پیش میاد ایا ان کسی که خودرو ندارد با انجام این طرح هزینه بیشتری برای حمل و نقل باید پرداخت کند تمام زوایا را نمی گویند
Naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
به جای اقتصاد دانانی چون طیب نیا ببین کشور به دست چه کسانی افتاده و چه ابتذالی را به راه انداخته اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
دولت سه تا کار وحشتناک داره میکنه که سال آینده سفره ی کوچک مردم رو کوچکتر و نابود خواهد کرد 1- حذف دلار 4200 جهت واردات 2- افزایش یارانه 3- طرح جدید بنزین
این سه تا طرح کاملا میتونه زندگی مردم رو نابود کنه کاملا مشخصه که با حذف دلار 4200 قیمت ها افزایش چشمگیری پیدا خواهند کرد و با افزایش یارانه بار مالی سنگینی رو دولت متحمل خواهد شد فراموش نکنیم که این دولت در دوره تحریم ها جهت تامین بودجه سال آینده مشکل جدی دارد و با کمبود بودجه روبرو هست پس چطور میخواهد مبلغ یارانه را افزایش دهد و این فقط یک مانور و نمایش برای مردمی هست که یارانه ی آنها 4 برابر می شود ولی قیمت اجناس 10 برابر از طرفی بنزین 15 لیتر در ماه بیشتر شبیه به یک شوخی و لطیفه هست و نیازی را از کسی برطرف نخواهد کرد سوال اینجاست که با کدام بررسی کارشناسانه میزان نیاز هر فرد به بنزین در ماه 15 لیتر محاسبه شده لطفا کارشناسان اگر محاسباتی هست اعلام کنند تا ما هم متوجه بشویم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
قرار دادن مردمرو در روی مردم چون تقاضا برای گران شدن بنزین از طرف مردم اغاز می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
"این‌ها به نظر من کلک‌هایی است که می‌خواهند به مردم بزنند و معلوم نیست این طرح‌هایی که هیچ سابقه‌ای در هیچ کجای دنیا ندارد، از کجا درمی‌آید."
كداميك از كارهاي دولت و مجلس ايران در دنيا سابقه دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وقتي افراد نادان و بدون صلاحيت اداره كشور را در دست داشته باشند ، بيش از اين انتظاري نيست !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
قصد نابودي كشور رو دارند،، ملت بيچاره رو از چاله ميخوان بندازن تو چاه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
کشور خراب کن داریم یا مسئول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
اقتصاد ما جسم بی روحی است که با اجرایی شدن طرح توزیع بنزین باید آنرا به خاک بسپاریم و فاتحه ای هم برایش قراعت کنیم. کاش می شد به جای طرح توزیع بنزین، طرح توزیع معرفت، شعور، علم و تخصص برای متولیان اقتصاری کشور اجرایی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
من نمیدونم چرا برای ما همیشه نقشه گرون کردن میکشن؟! و یک روز نداریم برای اروزن کردن؟!!
تا حالا از گرون کردن چه نتیجه ای گرفتید جر تصاعد گرونی؟!!
برا یه بار هم شده ارزون کنید من مطمئن هستم نتایج بهتری حاصل میشه، یا لااقل دست به چیزی نزنید گرون نکنید تا گرون نشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
وقتی دکتررررررررررمحسن رضایی میشه مشاور اقتصادی رییس جمهور.بیشتر از این نمیشه انتظار داشت
bato-adv
bato-adv
bato-adv