یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: چرا باید کسی که سوار اتومبیل گرانقیمت و میشود یارانه سوخت دریافت کند، این سهمیه به فرد داده میشود و به این ترتیب کسی که صرفهجویی کند میتواند مابهالتفاوت را در بورس انرژی معامله کند.
علی شمساردکانی با اشاره به طرح جدید عرضه یارانه بنزین اظهار داشت: اجرای این طرح اقدام خوبی است، اما پایلوت آن باید در قشم انجام میشد نه کیش. زیرا یکی از هدفهای این طرح جلوگیری از قاچاق سوخت بوده و قشم نیز یکی از مناطق قاچاق است و این گامی در راستای جلوگیری از قاچاق خواهد بود.
به گزارش ایلنا، وی با طرح این سوال که چرا باید در مناطق آزاد که مالیات صفر است، یارانه سوخت هم تعلق بگیرد؟ افزود: مابهالتفاوت سوخت آزاد و یارانهای در این مناطق میتواند خرج عمران و توسعه همان منطقه شود، ضمن اینکه از قاچاق هم جلوگیری میکند.
این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در طرح جدید قرار است بنزین یارانهای به جای خودرو به فرد داده شود، چرا باید کسی که سوار اتومبیل گرانقیمت میشود یارانه سوخت دریافت کند، این سهمیه به فرد داده میشود و به این ترتیب کسی که صرفهجویی کند میتواند مابهالتفاوت را در بورس انرژی معامله کند.
وی گفت: ۷۰ سال یک ساختار اشتباه در کشور وجود داشته و گفته میشد که اگر سوخت را ارزان بدهند تولید بالا میرود، مردم هم رفاه پیدا میکنند، اکنون سوال این است که آیا مردم ایران نسبت به کشورهایی که نفت ندارند رفاه بیشتری دارند؟ آیا این سوخت ارزان نسبت به کشورهایی که نفت را وارد میکنند منجر به توسعه شده است؟ قطعا پاسخ خیر است.
شمساردکانی یادآور شد: در حال حاضر در ترکیه قیمت بنزین به نرخ امروز لیتری ۲۴ هزار تومان است، در امریکا گالنی ۶.۸ دلار (لیتری ۲ دلار)، افغانستان و پاکستان لیتری ۲۲ هزار تومان است، همین تفاوت نرخ با همسایگان قاچاق سوخت را در کشور گسترش داده که امیدواریم با اصلاحی که از این نقطه شروع شده و به کل کشور تسری پیدا میکند، چالشهای ساختاری توزیع یارانه و همچنین قاچاق را حل کند.