جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه شنیدهایم که بناست به دلیل عدم توانایی در تولید سوخت یورو ۶ از ورود خودروهای دارای استاندارد یورو ۶ به کشور نیز جلوگیری شود، گفت: ورود خودروهای فاقد استاندارد روز دنیا با آلاینده بالا به هیچ عنوان به صلاح کشور و مردم نخواهد بود، چرا باید مجوز ورود و تردد به خودروهایی را در جادهها و شهرهای کشور بدهیم که قرار است در طول عمر چهل، پنجاه ساله خود، آلایندگی بالایی تولید کنند؟
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از آلایندگی و استاندارد خودروهای وارداتی انتقاد کرد و گفت: چرا باید به خودروهایی که آلاینده بالایی دارند اجازه تردد بدهیم؟
به گزارش تجارتنیوز، هفت خوان واردات خودرو پشت سر گذاشته شده و حالا بعد از یک سال انتظار، خودروهای وارداتی قرار است هفته آینده وارد کشور شود. اما حالا سید تیمور حسینی با واردات این خودروها مخالفت کرده کرده و گفته وارد کردن خودروهای فاقد استاندارد یورو ۶۵ با آلایندگی بالا به نفع کشور و مردم نیست. نباید اجازه تردد به این خودروها داده شود.
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه شنیدهایم که بناست به دلیل عدم توانایی در تولید سوخت یورو ۶ از ورود خودروهای دارای استاندارد یورو ۶ به کشور نیز جلوگیری شود، گفت: ورود خودروهای فاقد استاندارد روز دنیا با آلاینده بالا به هیچ عنوان به صلاح کشور و مردم نخواهد بود، چرا باید مجوز ورود و تردد به خودروهایی را در جادهها و شهرهای کشور بدهیم که قرار است در طول عمر چهل، پنجاه ساله خود، آلایندگی بالایی تولید کنند؟
سید تیمور حسینی با اشاره به موضوع واردات خودرو به کشور گفت: متاسفانه آنطور که شنیده میشود بناست تا با یک بهانه واهی از ورود خودروهای دارای استاندارد یورو۶ به علت ناتوانی در تولید این نوع سوخت در کشور جلوگیری شود. یورو ۶، آخرین نوع تولید سوخت خودرو در دنیاست که آلایندگی بسیار کمی دارد و قرار بود تا در انتخاب خودروهای وارداتی، استفاده از این نوع سوخت مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر در اسفندماه ۱۴۰۰ نیز هیئت وزیران در خصوص ماده ۴ آییننامه فنی، موضوع دوم قانون هوای پاک اصلاحیهای را به عنوان تبصره این ماده اضافه کردند که در آن به صراحت قید شده بود که خودروهایی وارد شوند که از استاندارد سوخت یورو ۶ برخوردار باشند.
حسینی با تأکید بر اینکه با بهانه قادر نبودن به تولید سوخت یورو ۶ در داخل، این اصلاحیه را نقض و به غلط تصمیم به حذف این تبصره گرفتند، گفت:ما قرار نیست در مقابل تصمیمات اشتباه عکسالعمل نشان ندهیم، مگر میشود کشوری که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان است، نتواند سوخت یورو ۶ تولید کند؟
جانشین رییس پلیس راهور فراجا با طرح این پرسش که چه نگاهی است که میگویند که قادر به تولید این نوع سوخت در کشور نیستیم؟ توضیح داد: وزارت نفت بر اساس قوانین مندرج در قانون هوای پاک، مکلف به تولید سوخت یورو ۶ از سال ۱۴۰۰ بوده، ولی به علت کسری بودجه، زمان تولید را به ماههای بعد موکول کرده است.
حسینی با اشاره اینکه وزارت نفت در حال حاضر نیز به دلیل کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تولید سوخت یورو ۶، درخواست به تعویق افتادن تولید این نوع سوخت را به دولت اعلام داشته است، اظهارکرد: البته وزارت نفت گفته است که بعد از برطرف شدن مشکلات موجود، به تولید سوخت یورو ۶ خواهد پرداخت و در تولید آن هیچگونه مشکلی ندارد.
وی با بیان اینکه بعد از رفع مشکلات موجود، وزارت نفت به زودی تولید سوخت یورو ۶ را شروع خواهد کرد و به همین دلیل، ورود خودروهای فاقد استاندارد روز دنیا با آلاینده بالا به هیچ عنوان به صلاح کشور و مردم نخواهد بود، تصریح کرد: چرا باید مجوز ورود و تردد به خودروهایی را در جادهها و شهرهای کشور بدهیم که قرار است در طول عمر چهل، پنجاه ساله خود، آلایندگی بالایی تولید کنند؟
جانشین رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه وزارت نفت ظرف ماههای آینده، تولید سوخت یورو ۶ را آغاز خواهد کرد، گفت: به همین دلیل، مافیای خودرو به دنبال هر بهانهای برای هدایت بازار با سوءاستفاده از رانتهایی است که در اختیار دارد. صدالبته که این موضوع از دید ما پنهان نبوده و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا با خودکفایی در تولید سوخت یورو ۶، خودروهای باکیفیت روز دنیا را وارد کشور کنیم.