یکی از محصولاتی که در توکیو اتو سالن ۲۰۲۳ به نمایش در میآید، کراس اوور جدید مزدا با نام ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی است. البته این کراس کوچک خیلی از یک خودروی پرفورمنس فاصله دارد، اما موتورهای روتاری مزدا همیشه یک فناوری جالب برای مخاطبان رویدادهای خودرویی بوده است.
مزدا با افتخار به مصرف سوخت "ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی" در چرخه ترکیبی اشاره میکند که تنها ۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی...
به گزارش عصر ایران، ژاپن علاوه بر خودروهای استاندارد و باکیفیتی که دارد، منزلگاه برترین تیونرهای جهان و ارائه دهنده پروژههای بسیار حرفهای در زمینه تیونینگ است که همین ویژگی جذابیت رویدادهای خودرویی این کشور را به شدت بالا برده است.
از مهمترین رویدادهای خودرویی سرزمین آفتاب تابان باید به موارد زیر اشاره کنیم:
نمایشگاه خودروی توکیو یکی از مهمترین رویدادهای تقویم بین المللی صنعت خودرو است که از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۳ و از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بصورت سالانه و از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹ و از ۲۰۰۷ تا کنون به شکل هر دو سال یک بار برگزار میشود.
یکی دیگر از رویدادهای بسیار مهم خودرویی در ژاپن، توکیو اتو سالن نام دارد. این نمایشگاه سالانه در ماه ژانویه برگزار میشود و به طور تخصصی به خودروهای پرفورمنس، تجهیزات جانبی و فناوریهای مرتبط اختصاص دارد.
یکی از محصولاتی که در توکیو اتو سالن ۲۰۲۳ به نمایش در میآید، کراس اوور جدید مزدا با نام ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی است. البته این کراس کوچک خیلی از یک خودروی پرفورمنس فاصله دارد، اما موتورهای روتاری مزدا همیشه یک فناوری جالب برای مخاطبان رویدادهای خودرویی بوده است.
در رابطه با پیشرانه ام اکس-۳۰ ابتدا باید به حضور تپنده ۸۳۰ سی سی بنزینی با ۷۵ اسب بخار خروجی و گشتاور ۱۱۶ نیوتن متر اشاره کنیم. اما این پیشرانه اثری بر حرکت چرخها ندارد! بلکه وظیفه اصلی برعهده یک موتور الکتریکی با ۱۶۷ اسب بخار خروجی و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر است.
اما موتور روتاری مزدا در واقع یک ژنراتور است که برای افزایش برد حرکتی ام اکس-۳۰ به بیش از ۶۰۰ کیلومتر عمل میکند. باک بنزین ۵۰ لیتری که نزدیک محور عقب قرار دارد انرژی لازم برای موتور روتاری را فراهم میکند و انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی نیز از بسته باتری ۱۷.۸ کیلوولت ساعت لیتیم-یون تامین میشود که کف خودرو جانمایی شده است.
البته مزدا معتقد است که مالکان این کراس اوور صرفا آن را به عنوان یک الکتریکی خالص مورد استفاده قرار خواهند داد، زیرا برد بخش تمام الکتریکی پیشرانه برای یک روز تا ۸۵ کیلومتر کفایت میکند که این عدد حتی بیشتر از نرمال استفاده یک خودروی شهری خواهد بود.
باتری مزدا طی یک ساعت و ۴۰ دقیقه توسط شارژ دیواری ۱۱ کیلوواتی تکمیل ظرفیت میشود. با استفاده از پورت دی سی (۳۶ کیلووات) میتوان طی ۲۵ دقیقه ظرفیت باتری را از ۲۰ به ۸۰ رساند.
مزدا ام اکس-۳۰ اسکای اکتیو آر-ئی وی طی ۹.۱ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسد. بیشینه سرعت نیز به طور الکتریکی روی ۱۴۰ کیلومتر محدود شده است.
این پلاگین هیبرید جذاب با موتور روتاری حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که در نوع خود با توجه به ابعاد، یک سنگین وزن محسوب میشود. بازشدن دربهای عقب در حالت خودکشی مهمترین جذابیت طراحی بدنه را شامل میشود.
مزدا با افتخار به مصرف سوخت ام اکس-۳۰ جدید در چرخه ترکیبی اشاره میکند که تنها ۱ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر رانندگی و میزان انتشار CO۲ نیز تنها ۲۱ گرم بر کیلومتر اندازه گیری شده است.
مهمترین تفاوت موتور روتاری با پیستونی، عدم استفاده از پیستون و جایگزینی آن با یک روتور مثلثی، داخل سیلندر است. پیشرانه روتاری از منظر وزن کمتر و اندازهی کوچکتر بر موتور پیستونی برتری دارد که در نتیجه، طی مقایسه با نمونه پیستونی با اندازه مشابه، قدرتمندتر خواهد بود. بدین ترتیب استفاده فناوری روتاری موجب میشود در قدرت و دور موتور استاندارد، مصرف سوخت کاهش یافته و راندمان بالاتری حاصل میشود.
قیمت پایه کراس اوور جذاب مزدا در آلمان از ۳۵۹۹۰ یورو آغاز میشود و در گرانترین تریم پلاگین هیبرید به ۴۵ هزار یورو میرسد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که مزدا ام اکس-۳۰ در برخی بازارها مانند استرالیا و ژاپن با پیشرانه هیبرید ملایم ۲ لیتری عرضه شده که این تپنده برابر با ۱۵۳ اسب بخار خروجی و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.