قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو با اعلام اینکه در سری نخست قصد داریم مدل توربوشارژ موتور EFP را تولید کنیم، گفت این پیشرانه روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ نصب خواهد شد؛ این نسخه از دنا پلاس به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نسبت به قبل مجهز خواهد بود. وی افزود بهواسطه بهینهسازیهایی که روی این موتور انجام شده، قدرت و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF۷ توربو قدیمی افزایش پیدا کرده است.
قویترین موتور داخلی ایران با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بهزودی معرفی خواهد شد. ایران خودرو پیشرانه EFP را در ابتدا روی دنا پلاس توربو نصب خواهد کرد.
به گزارش گجتنیوز، پیشرانه EFP که تولید انبوه آن بهزودی آغاز خواهد شد بهعنوان قویترین موتور داخلی ایران بهشمار میرود. ایران خودرو طبق برنامهریزیهای انجام شده برای نخستین بار این پیشرانه را روی دنا پلاس توربو جدید که نسبت به قبل به امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری مجهز شده، نصب خواهد کرد.
عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو از اهداف تولید موتور EFP به دستیابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو ۶، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت، تولید محصولات رقابتپذیر با استاندارد روز و ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو در حوزه قوای محرکه اشاره کرد و گفت با توسعه خانواده موتور EFP توانستیم این اهداف را محقق سازیم.
پیرمحمدی در ادامه بیان کرد هرچند بین موتور EFP و موتور نسل قبلی EF۷ اشتراک نامی وجود دارد، اما در بحث قطعات این دو موتور هیچ اشتراکی ندارند و تمام قطعات EF۷P بهشکل کامل از لحاظ طراحی با موتور EF۷ قدیمی تفاوت خواهند داشت. وی افزود البته با وجود این تفاوتها، طراحان موتور EFP را بهگونهای طراحی کردند تا بتوان سرسیلندر و بلوک سیلندر آن را روی خط تولید EF۷ تولید کرد.
قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو با اعلام اینکه در سری نخست قصد داریم مدل توربوشارژ موتور EFP را تولید کنیم، گفت این پیشرانه روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ نصب خواهد شد؛ این نسخه از دنا پلاس به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نسبت به قبل مجهز خواهد بود. وی افزود بهواسطه بهینهسازیهایی که روی این موتور انجام شده، قدرت و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF۷ توربو قدیمی افزایش پیدا کرده است.
پیرمحمدی در ادامه اظهار کرد قطعات اصلی پیشرانه EFP شامل سیستم خنک کننده، توربوشارژ، سیستم EMS، منیفولد دود خروجی، منیفولد هوای ورودی، سرسیلندر، میل بادامک، پیستون، شاتون، یاتاقانها و میل لنگ با پیشرانه EF۷ قدیمی تفاوت دارد. وی افزود این قطعات را مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان طراحی کرده و تولید انبوه آنها نیز آغاز شده است.
قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو در ادامه بیان کرد پیشرانه EFP یا قویترین موتور داخلی ایران از سیستم پیشرفته زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT بهره میبرد و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای این گروه خودروسازی و همچنین صنعت خودرو در زمان تحریمها بهشمار میرود.
پیرمحمدی تاکید کرد موتور EFP هماکنون قدرتمندترین قوای محرکهای محسوب میشود که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با استفاده از این موتور جدید میتوانند بازدهی و قدرت بیشتری را ارائه دهند و همچنین به بازارهای صادراتی نیز راه پیدا کنند. ایران خودرو پس از نصب این موتور روی دنا پلاس توربو جدید بهدنبال بهکارگیری آن روی کراس اوور ریرا خواهد بود که سال آینده تولید انبوه آن شروع خواهد شد.
موتور EFP توربوشارژ دارای ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر بوده و میتواند قدرتی برابر با ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر را به تولید برساند. این در حالی است که موتور EF۷ توربو قدیمی قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتری را بههمراه داشت. در واقع موتور EF۷ پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتنمتر گشتاور بیشتری را ارائه میدهد. ضمن اینکه مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش پیدا کرده است.