شورای پول و اعتبار افزایش سقف اعتباری دو خودروساز بزرگ کشور را تصویب کرد. این اتفاق تا حدی خیال مدیران خودروساز را آسوده کرد.
ایران خودرو و سایپا پولدار شدند. براساس اعلام شورای پول و اعتبار، اعضای این شورا با پیشنهاد وزیر صمت مبنی بر افزایش سقف اعتباری دو خودروساز بزرگ کشور موافقت کردند.
به گزارش اکوایران، آن طور که وزیر صمت در نامه خود به رییس کل بانک مرکزی درخواست کرده بود، قرار شد سقف اعتباری ایران خودروییها ۱۰ هزار میلیارد تومان و سقف اعتباری دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز پنج هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
شورای پول و اعتبار در نامه موافقت خود اعلام کرده که این افزایش سقف اعتباری دو خودروساز بزرگ کشور حداکثر تا پایان شهریور ۱۴۰۳ افزایش یابد.
به نظر میرسد با تزریق این مبلغ به شرکتهای خودروساز نه تنها تا پایان سال جاری خبری از افزایش قیمت کارخانهای خودرو نخواهد بود که این گمانه نیز مطرح است که شاید شرکتهای خودروساز تا پایان شهریور سال آینده نیز نتوانند به مجوز افزایش قیمت دسترسی پیدا کنند.
این اتفاق میتواند تا حدی خیال مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور را آسوده کند. چالش نقدینگی همواره یکی از دغدغههای اصلی مدیران خودروساز است. علت اصلی این دغدغه هم مشخص است، خودروسازان موظف هستند تا براساس قیمتهای اعلامی نسبت به فروش محصولات تولیدی خود اقدام کنند. این مساله بنیه مالی ایران خودرو و سایپا را به شدت تضعیف کرده است. زیرا آنها محصولات تولیدی خود را زیر قیمت تمام شده برای متقاضیان فاکتور میکنند.
چالش قیمت گذاری دستوری در سال جاری با توجه به شعار سال بیش از پیش گریبان خودروسازان را گرفته است.
شعار مهار تورم سبب شد تا سیاست گذار کلان به شرکتهای خودروساز اجازه ندهد تا قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند.
بررسی قیمت کارخانهای خودرو نشان میدهد خودروسازان تا کنون تنها یک بار مجوز افزایش قیمت محصولات خود را در وزارت صمت دریافت کردند.
تلاشهای مدیران خودروساز برای کسب دومین مجوز افزایش قیمت در سال ۱۴۰۲ از اواخر شهریور همزمان با نزدیک شدن به پایان نیمه اول سال آغاز شد، اما نافرجام ماند.
ایران خودرو و سایپا تنها توانستند برای برخی از محصولات به اصلاح جدید خود مجوز تعیین قیمت از شورای رقابت اخذ کنند.
اما مجوز شورای پول و اعتبار به نوعی سبب شارژ مالی شرکتهای خودروساز شد و این احتمال وجود دارد که تولید خودرو در بازه حدود ۵۰ روزه تا پایان سال جاری شتاب بیشتری بگیرد.
این نکته در نامه وزیر صمت به رییس کل بانک مرکزی نیز به نوعی منعکس شده بود. عباس علی آبادی به محمدرضا فرزین نوشته بود معاون اول رییس جمهور نیز با افزایش تولید ایران خودرو و سایپا تا پایان سال موافق است و این اتفاق با افزایش سقف اعتبارات خودروسازان محقق میشود.
حال باید منتظر ماند و دید آیا ایران خودرو و سایپا در بازه زمانی باقی مانده تا پایان سال جاری نسبت به عریض کردن جاده فروش خود اقدام خواهند کرد و در صورت تحقق این موضوع واکنش بازار خودرو به این اتفاق چه خواهد یود؟
پیش بینی میشود خودروسازان در تحویل محصولاتی که باید در بازه پایانی سال به مشتریان واگذار کنند سرعت عمل بیشتری به خرج دهند و همین اتفاق تا حدی روی قیمتهای بازاری خودرو نیز اثر گذاشته و فیتیله قیمت را در بازار خودرو پایین بکشد.