bato-adv
bato-adv

چرا نیسان آبی، آبی باقی ماند؟

چرا نیسان آبی، آبی باقی ماند؟

نیسان جونیور که در ایران با نام نیسان آبی شهرت یافته است، یکی از دیرپاترین خودروهای تولید داخل به‌شمار می‌آید.

تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳

نیسان جونیور که در ایران با نام نیسان آبی شهرت یافته است، با نام‌های مختلفی همچون وانت نیسان، وانت زامیاد و وانت Z ۲۴ به بازار عرضه شده است، اما مصرف‌کنندگان آن را به نام نیسان آبی می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری، تولید این خودرو با یک‌رنگ است. زامیاد که وظیفه تولید این خودرو را برعهده دارد، از دهه ۱۳۸۰ تاکنون به طور عمده از رنگ آبی برای رنگ‌آمیزی بدنه نیسان وانت استفاده کرده است. به همین دلیل مردم این خودرو را نیسان آبی نام نهاده‌اند و حتی سریالی نیز با این نام به تولید رسیده است.

به گزارش دیجیاتو، البته اگر به دهه ۱۳۶۰ و زمان آغاز مونتاژ این خودرو در ایران بازگردیم، نیسان وانت را با رنگ‌های متنوعی خواهیم دید. برخی از این خودرو‌ها همچنان در حال تردد هستند که با رنگ‌های قرمز، کرم و سبز نسبت به لشکر نیسان‌های آبی متمایز می‌شوند. زامیاد طی سالیان اخیر نسخه‌های معدودی از وانت نیسان را با رنگ سفید نیز عرضه کرده است که ما نیز در دیجیاتو به آن پرداخته‌ایم.

اکنون رنگ آبی وانت زامیاد، مورد انتقاد رییس سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. «مهدی اسلام‌پناه» رییس سازمان استاندارد، از زامیاد خواسته است تا حداقل رنگ این خودرو را در تولیدات آتی تغییر دهد. رییس سازمان استاندارد در مورد وانت زامیاد و ثبات رنگ آبی آن چنین گفت: «دوستان اصرار دارند که این رنگ آپشن آن است. گفتیم آقا یک حرکتی یک اصلاح بهبودی روی این خودرو بزنید گفتند نه این اصلا کل برندش به همین رنگش است!»

تولید نسل سوم نیسان جونیور، از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد؛ بنابراین سن پلتفرم و ساختار فنی این خودرو به ۵۴ سال پیش باز می‌گردد. زامیاد نیز طی سالیان اخیر تغییراتی در بخش ایمنی این خودرو ایجاد نکرده است، بنابراین می‌توان گفت که وانت زامیاد آبی از نظر ایمنی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. زامیاد موضوع تجاری بودن این خودرو را طی سالیان اخیر دستاویز قرار داده است و از اضافه کردن کیسه‌های هوا به این وانت کهنسال خودداری می‌کند. آن‌طور که «مهدی اسلام پناه» می‌گوید، گویا خودروساز ایرانی حتی علاقه‌ای به اضافه کردن رنگ‌های جدید برای وانت زامیاد ندارد!