فیلم «کنت مونت کریستو» محصول ۲۰۲۴ به کارگردانی متیو دلاپورته و الکساندر دی لا پاتلیر، یکی از جدیدترین اقتباسها از اثر ماندگار الکساندر دوماست
به گزارش برترینها؛ این فیلم که با بودجهای هنگفت ساخته شده بهعنوان یکی از پرهزینهترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۴ فرانسه شناخته شده است. بازیگرانی چون پیر نینی در نقش ادموند دانتس، باستین بویون در نقش فرناند و آنا وارتولومی در نقش هیدای در آن بازی کردهاند.
فیلم کنت مونت کریستو درباره ملوانی به نام "دانتس" است که توسط بهترین دوستش به نام "فرناند" به خیانت متهم می شود چرا که فرناند قصد ازدواج با نامزد دانتس را دارد؛ دانتس ۱۳ سال را در زندان سپری می کند و در نهایت به کمک زندانی دیگری می گریزد تا از کسانی انتقام بگیرد که به او خیانت کردهاند.
روایت دلاپورته و دی لا پاتلیر کاملاً به اصل داستان نزدیک است و فیلمنامهنویسان برای ارائهی یک داستان مفصل انتقاممحور وقت صرف میکنند. دانتس به آرامی از یک آدم خوشبین با چهرهای با طراوت به مردی تودار و تلخ تبدیل میشود؛ وقتی شروع به اجرای نقشهاش میکند، بیرحم میشود افراد بیگناه را به بازی میگیرد و آشفتگی عاطفی را در میان شخصیتها تشدید میکند. در تمام این مدت، او ثروت خود را به رخ دشمنانش میکشد تا با حرص و طمع جمعیشان بازی کند.
در مورد سه شرور، عدم پشیمانی و شرم عمومی آنها درحالیکه سعی میکنند جنایات گذشته خود را از طریق جایگاهی که دارند و فساد پاک کنند، آنها را بهعنوان شخصیتهای واقعاً نفرتانگیز نشان میدهند. ویلفور یک آدم بهخصوص وحشتناک است، فیلمنامهنویسان سعی میکنند ذهن فریبندهی او را پنهان کنند. این فیلم که در جشنواره کن امسال به نمایش درآمد، پیش از این جایزهی بهترین فیلم جشنوارهی ژانر فانتزی کانادا را دریافت کرده بود.
از نظر بصری، «کنت مونت کریستو» چیزی نفسگیر نیست. فیلمبرداری نیکلاس بولدوک بهویژه تأثیرگذار است و تضاد فاحشی را بین محدودههای تاریک و ظالمانه زندان و املاک مجلل و آفتابی نخبگان ثروتمند به تصویر میکشد. استفاده فونتین از نور و سایه بر مضامین پنهانی، فریب و انتقام فیلم تاکید میکند.
کارگردانی دلاپورته و دی لا پاتلیر دقیق است و با تسلط ماهرانهای فیلم را در طرح پیچیدهاش هدایت میکنند. آنها به طرز ماهرانهای بین سکانسهای اکشن هیجانانگیز فیلم و لحظات درونگرایانهتر آن تعادل برقرار میکنند و به قدرت مخرب انتقام و وسواس فکر میکنند. این مضامین عمیقاً مورد بررسی قرار میگیرند و نشان میدهند که چگونه تعقیب انتقامجویانه دانتس درنهایت او را از بین میبرد و نهتنها دشمنانش، بلکه خودش را نیز تهدید میکند. کارگردانان اثر، با انتخاب بازیگران چهره فرانسوی و استفاده از لوکیشنهایی بسیار نزدیک به تاریخ فرانسه آن دوران توانستند شکل درستی از فضای پر رمز و راز رمان ارائه دهند.
از منظر ساختاری، فیلم موفق شد تعادلی وفادارانه به متن اصلی داشته باشد. داستان با ریتم تندی پیش میرود و مخاطب تا پایان درگیر قصه میماند. با این حال، برخی منتقدان بر این باورند نسخه اخیر سینمایی از پیچیدگیهای روانشناختی شخصیتها و مفاهیم فلسفی موجود در رمان غافل شده است و نتوانسته ریزهکاریهای شخصیتپردازی که دوما مدنظر داشته به فیلم منتقل کند. این ایراد و اشکالی است که از اغلب آثار اقتباسی میتوان گرفت. هیچگاه سینما نمیتواند منتقلکننده خوب و کاملی از یک آثار ادبی باشد و اغلب از مفاهیم درونی قصه جامیماند. بهخصوص دوما که به توصیفات مفصل شهره است و پاراگرافهای طولانیاش از شرح مکان و شخصیت در قاب سینما نمیگنجد.
سه ساعت هر چند در سینما زمانی طولانی بهحساب میآید اما ظرف کوچکی برای انتقال داستان پیچیده و طولانی دوماست که درباره تحلیل هر شخصیتش میتوان کتابها نوشت. به همین دلیل کارگردانان اثر از برخی بخشهای داستان گذشتهاند که منجر به نامفهوم ماندن قصه شده. تا کنون اقتباسهای زیادی از رمانهای دوما به خصوص کنت مونت کریستو شده؛ که همگی مورد استقبال تماشاچیها بود.
مینا نوشت: این فیلم واقعا قشنگه؛ فقط طولانیه که من خودم تو سه روز دیدم چون سه ساعته!
اما نظر سارا متفاوت است: فیلم رو دیدم، سه ساعت فیلم ساختن که بگن خانمها وفا ندارند، داستانها، فیلمها، تاریخ، حال، تجارب اطرافیان و همه رو این موضوع اتفاق نظر دارند. بنابراین با کمال تاسف باید بگویم که هرگز ازدواج نخواهم کرد و سینگل بهگور خواهم ماند.
و فرهاد: اینقدر که از کنت مونت کریستو خوشم اومد و ازش لذت بردم، حقیقتا میترسم فیلم جدید ببینم و خدای نکرده خوشم نیاد .